Småborgerlig universalisme

Kritikk og moralske fellesskap i middelkulturens tidsalder

Kri­tik­ken kan ha mange ulike roller og funk­sjo­ner. His­to­risk sett har den gjerne være knyt­tet til opp­dra­gelse, i form av moralsk avvis­ning av det som ikke sømmer seg i dannet skrift og tale. Men den har også spilt rollen som opp­vig­ler og poli­tisk deser­tør – tenk bare på Bran­des og hans kri­tikk av den franske emi­grant­lit­te­ra­tu­ren som ble så avgjø­rende for frem­veks­ten av natu­ra­lis­men og det moderne gjen­nom­brud­det i Norden. For tiden kan det virke som om en moralsk og este­tisk under­støt­ting av status quo – det man på 1900-tallet omtalte som «det bestå­ende» – er blitt den domi­ne­rende tren­den.

Det kon­ser­va­tive draget er på ingen måte noe nytt, sna­rere rege­len. Det som like­vel skil­ler dagens kri­tikk fra tid­li­gere tiders, er muli­gens for­sø­ket på å medi­ere mellom et tyde­lig moralsk per­spek­tiv på den ene siden og mid­del­kul­tu­relle form­idea­ler på den andre. For mens kuns­ten for bare et tiår siden ble til­lagt langt større vekt som tids­mar­kør og sym­pto­mal for­tol­ker av sam­ti­den (med alt det inne­bar av eks­pe­ri­men­telle uttrykk og ikke-kla­rerte stand­punk­ter), er vi i dag kommet dithen at kri­tik­ken først og fremst synes å aner­kjenne vari­an­ter av det som majo­ri­tets­kul­tu­ren alle­rede mener, føler og vet.

I den jevne anmel­del­sen mer enn aner man derfor en stor grad av sam­men­fall mellom kri­tik­ken og det brede pub­li­kums luner og pre­fe­ran­ser. Sam­men­fal­let viser seg i en uut­talt kon­sen­sus om hvilke temaer som egner seg for kunst­ne­risk frem­stil­ling og som dermed later til å være hevet over kri­tisk reflek­sjon. Aldri før har vel par­for­hol­det og «tosom­he­ten», for­eldre- og for­sør­ger­rol­len, natur­dyr­kin­gen og en tøylet inder­lig­het hatt bedre kår i norsk kultur. Legger man til den doble bekym­rin­gen for svin­nende kul­tur­ut­trykk (teater, kino­film, papir­bø­ker) på den ene siden og en planet på vippe­punk­tet på den andre, får vi et tverr­snitt av kri­tik­ken slik den bedri­ves i norske aviser og tids­skrif­ter. Vi snak­ker her om en vur­de­rings­prak­sis som ikke bare er etisk etter­ret­te­lig på egne vegne, men som også ansvar­lig­gjør kuns­ten ved å inn­lemme den i majo­ri­tets­sam­fun­nets moralske hori­sont. Den dype over­ens­stem­mel­sen mellom kri­tikk, vur­de­ring og sosiale normer er det som kjenne­teg­ner vår tids anmel­deri.

For å gi et eksem­pel: I sin ran­ge­ring av de ti beste kino­fil­mene i 2024 valgte Birger Vestmo fra NRK Film­po­li­tiet (navnet er mer inter­es­sant enn den til­syne­la­tende iro­niske omgan­gen med ordens- og kon­troll­makt først skulle tilsi) å plas­sere norske Lilja Ingolfs­dottirs debut­film Elsk­ling på toppen av listen – godt foran filmer som Cora­lie Fargeats The Sub­stance og Jonat­han Gla­zers The Zone of Inte­rest. Vestmos ran­ge­ring kan i seg selv tolkes som en for­kjær­lig­het for det nære og tem­pe­rerte. Sam­men­lig­net med filmer som utstrå­ler en langt høyere grad av his­to­risk og este­tisk reflek­sjon over sym­pto­male trekk ved vår sam­funns­form, føyer Elsk­ling seg inn det store gros­set av norske sam­livs­in­tri­ger i natur­tro tap­ning. Enda vik­ti­gere enn selve ran­ge­rin­gen var imid­ler­tid begrun­nel­sen, der Vestmo satte ord på sen­trale ele­men­ter i den moralske kri­tik­kens verdi­grunn­lag:

[Elsk­ling] er en nyde­lig, gri­pende og inn­sikts­full film om et ekte­skap i krise, som mange kan kjenne seg igjen helt eller delvis i. Det er nemlig uni­ver­selle pro­blem­stil­lin­ger som luftes, som hver­dags­stress med små­barn og øko­no­miske bekym­rin­ger, pro­ble­mer med å se hver­and­res ulike behov og det å våge og elske seg selv.1

Vestmo argu­men­te­rer her for hvor­dan fil­mens este­tiske virk­nin­ger kon­ver­ge­rer med temaer som ellers er alle­steds­nær­væ­rende i den norske mid­del­klas­sens kul­tu­relle selv­for­tolk­ning: sam­livs­dy­na­mikk og ekte­ska­pe­lige utford­rin­ger, tids­klemme, pres­set pri­vat­øko­nomi, omsorg for part­ner og barn, samt nød­ven­dig­he­ten av egen­kjær­lig­het. Dertil hviler vur­de­rin­gen på etter­lig­nin­gens og gjen­kjen­nel­sens este­tikk, idet Elsk­lings «gri­pende» og «inn­sikts­fulle» kva­li­te­ter dypest sett sprin­ger ut av fil­mens evne til å speile pub­li­kums egne opp­fat­nin­ger og erfa­rin­ger.

Det er lett å avfeie Vestmos hyl­lest som ufor­plik­tende jule­drøs pres­set fram av medie­nes «året som har gått»-kavalkader. Grun­nen til at omta­len like­vel påkal­ler en viss inter­esse, er at den så omsvøps­løst uttryk­ker det som ofte ellers bare kan skim­tes som en under­lig­gende pre­miss i den mer raf­fi­nerte kri­tik­ken. For Vestmo er selv­føl­ge­lig ikke alene om sine pre­fe­ran­ser. I stedet kunne man våge påstan­den at de samme sym­pa­ti­ene enkelt lar seg gjen­finne i alt fra de store tab­loid­avi­sene og NRKs røk­ting av det såkalte P2-seg­men­tet, til langt mer spe­sia­li­serte kana­ler som Mor­gen­bla­det, Klasse­kam­pen, Dag og Tid, Vin­duet og Syn og Segn.

Samlet sett snak­ker vi om en tenke- og føle­måte der mid­del­klas­sens hver­dags­kva­ler gjøres til norm for vur­de­ring av kunst­ne­risk kva­li­tet og rele­vans. Et pas­sende navn på denne kri­tik­ken kunne være små­bor­ger­lig uni­ver­sa­lisme. Små­bor­ger­lig­he­ten viser ikke her til en klasse i kon­ven­sjo­nell sosio­lo­gisk for­stand (yrkes­mes­sig og øko­no­misk til­hø­rer vel de aller fleste av oss som deltar i offent­lig­he­ten små­bor­ger­ska­pet). I stedet mål­bæ­rer kri­ti­ke­ren et avgren­set verdi­sett som anses som gyldig for kul­tu­ren som sådan (herav Vestmos påstand om «uni­ver­selle pro­blem­stil­lin­ger») og som ikke nøler med å legge disse pre­fe­ran­sene til grunn også i møte med uttrykk som ellers vans­ke­lig lar seg assi­mi­lere med normen. Den små­bor­ger­lige tenke- og føle­må­ten er med andre ord blitt hege­mo­nisk.

Jær­teg­nene på dette hege­mo­niet er mange. Skulle man trekke fram et av dem, kunne det være nær­lig­gende å se til den mas­sive opp­vur­de­rin­gen av de tall­rike par- og ekte­skaps­ro­ma­nene som har kommet til å befolke norsk lit­te­ra­tur fra og med midten av 2000-tallet. Hoved­le­ve­ran­dø­ren her er trolig Geir Gul­lik­sen, som i mer enn 15 år har for­synt norske lesere med for­tel­lin­ger om mer eller mindre dis­har­mo­niske rela­sjo­ner. Men der en roman som Tjuende­da­gen (2009) tross alt fore­slo en kri­tisk-spe­ku­la­tiv til­nær­ming til kjær­lig­he­tens vilkår i et nyli­be­ralt sam­funn gjen­nom­sy­ret av et aggres­sivt begjær etter per­son­lig og yrkes­mes­sig opti­ma­li­se­ring, er bøker som For­enk­ling (2010) og His­to­rie om et ekte­skap (2015) full­sten­dig over­gitt til den hjem­lige inti­mi­te­tens dilem­maer og luner. Også roma­nene Bli snill igjen (2020) og Øvre port, nedre port (2023) kret­ser rundt fami­lie­li­vets latente og åpen­bare kom­pli­ka­sjo­ner. Særlig sist­nevnte ble i norske aviser møtt med ros og ova­sjo­ner, der tema­tiske beskri­vel­ser som «fami­lie­drama» og «ekte­skaps­dy­na­mikk» gikk igjen. I Adresse­avi­sen tril­let Stein Roll ter­nin­gen til 5 og skrev at Gul­lik­sen «er knall­god på den episke for­tel­lin­gen om hver­dags­liv i fami­liære set­tin­ger, en lett kan kjenne seg igjen i».2 Dommen er sym­pto­ma­tisk for en før- eller ikke-begreps­lig kri­tikk, der tema­tikk og gjen­kjen­nelse løfter boken ut av dis­ku­sjo­nen og over i rene bekref­tel­ser.

Kritisk selvbestemmelse

Sett fra Norge i 2025 kan man kan­skje tenke at Terry Eagle­ton tok grun­dig feil da han i sin klas­siske studie The Func­tion of Cri­ti­cism (1984) mente å se hvor­dan kri­tik­ken var i ferd med å vende stor­sam­fun­net ryggen til fordel for mer spe­sia­li­serte nisje­of­fent­lig­he­ter. For Eagle­ton, som for­søkte å kom­bi­nere et marx­is­tisk enga­sje­ment med habermasian­ske idea­ler om en bor­ger­lig fel­les­of­fent­lig­het, var det et tyde­lig tegn i tiden at kri­ti­kerne ikke lenger for­søkte å vinne gehør blant det brede lag av pub­li­kum. I stedet søkte de seg til mindre fora, der grunn­leg­gende uenig­he­ter om kuns­tens rolle og kri­tik­kens inn­ret­ning var ryddet av veien alle­rede lenge før teks­tene kom på trykk. Dermed gjorde kri­ti­kerne seg ifølge Eagle­ton skyl­dig i det som opp gjen­nom 1900-tallet har blitt utpekt til selve kar­di­nal­syn­den for den enga­sjerte kri­tik­ken, nemlig en elitis­tisk «deso­li­da­ri­se­ring» med pub­li­kum.3

Eagle­tons dia­gnose var anta­ke­lig gyldig da boken kom ut i 1984, også i Norge, der Atle Kitt­ang et par år i for­veien hadde frem­met en lig­nende påstand om til­stan­den i den hjem­lige kri­tik­ken. I artik­ke­len «Syns­punkt på lit­te­ra­tur­kri­tik­kens treng­sels­ti­der» (1982) iden­ti­fi­serte Kitt­ang et til­sva­rende skifte i norsk offent­lig­het, der han i likhet med Eagle­tons Eng­land og USA mente å se en massiv frag­men­te­ring av den kri­tiske offent­lig­he­ten. Men der bevis­byr­den for Eagle­ton pri­mært lå hos kri­ti­ker­stan­den selv, som hadde omfav­net avan­serte lese­må­ter («postruk­tu­ra­lisme») uten gjen­klang hos det brede pub­li­kum, anla Kitt­ang et øko­no­misk og medie­kri­tisk per­spek­tiv på end­rin­gene. Spalte­plas­sen var blitt mindre og stof­fet ten­derte mot en «vulgær nyhets-feti­sjisme» der dek­nin­gen av best­sel­gere sto i høy­se­tet. I sum drei­ede det seg om intet mindre enn en «omfunk­sjo­ne­ring» av kri­tik­ken på mar­ke­dets pre­mis­ser.4

Som en reak­sjon på denne utvik­lin­gen vokste det fram egne fora der kri­tik­ken kunne hen­vende seg direkte til et infor­mert pub­li­kum uten først å gå veien om all­menn­me­die­nes krav om til­gjen­ge­lig­het og appell. At Kitt­ang selv valgte å offent­lig­gjøre sin egen ana­lyse i et spe­sial­bi­lag til tids­skrif­tet Sam­ti­den, under­stre­ker poen­get om at den faglig baserte kri­tik­ken ikke lenger triv­des innen­for de bredt ori­en­terte kana­lene. Omtrent på samme tid ble det da også grunn­lagt en lang rekke nye kri­tikk- og lit­te­ra­tur­tids­skrif­ter i Norge, som Kri­tikk­jour­na­len (1983–98), Poesi maga­sin (1983–84), Poesi (1983–85), Poe­tica (1984–88), Agora (1983–d.d.), det post­mo­derne Profil (1984–92) og Vagant (1988–d.d.). Også Jan Kjær­stads redak­tør­tid i Vin­duet (1985–87) har lenge vært regnet som et bidrag til denne frag­men­te­rin­gen, der skjønn­lit­te­rære for­fat­tere, kri­ti­kere og aka­de­mi­kere fant sammen i sma­lere pub­li­ka­sjo­ner for å prøve ut skrive­må­ter og vur­de­rings­for­mer som ellers hadde dår­lige kår i offent­lig­he­ten.

Alle disse tids­skrif­tene var vik­tige for utvik­lin­gen av en kri­tikk der eks­pe­ri­ment­vilje og fag­lig­het sto høyt, og der man ikke la noe imel­lom når det gjaldt å sig­na­li­sere at man stilte seg i oppo­si­sjon til stor­sam­fun­nets kul­tur­kon­sum (eksemp­la­risk uttrykt gjen­nom bok­klub­be­nes abon­ne­ments­ord­nin­ger, som ifølge Kitt­ang erstat­tet kri­tik­kens resep­sjons­ledd med post­gan­gens dis­tri­bu­sjons­nett). Et gjen­tatt poeng i de mange program­erklæ­ring­ene som fulgte nyetab­le­rin­gene på 1980-tallet var at lit­te­ra­tu­ren – og da særlig poe­sien – gjen­nom­levde en radi­kal vita­li­se­ring, som ikke ble til­strek­ke­lig reflek­tert i den jevne bok­om­ta­len. Dels ønsket man derfor å sti­mu­lere til videre eks­pe­ri­men­te­ring, dels for­søkte man å for­midle nyvin­nin­gene til en større andel av det lesende pub­li­kum uten å gå på akkord med kom­plek­si­te­ten i de lit­te­rære uttryk­kene.

Slik sett dreide det seg om intel­lek­tu­elle mot- eller sub­kul­tu­rer, som ble avgjø­rende for den post­mo­derne lit­te­ra­tu­rens vekst og utvik­ling her til lands. Kano­ni­serte for­fat­tere som Tor Ulven (1953–95), Jan Kjær­stad (1953–), Hans Her­bjørns­rud (1938–2023) og Jon Fosse (1959–) tok alle del i denne mobi­li­se­rin­gen. Gjen­nom kri­tisk og lit­te­rær eks­pe­ri­ment­vilje kom de til å dreie tyngde­punk­tet i norsk vur­de­rings­prak­sis bort fra den psy­ko­lo­giske roma­nen og i ret­ning av for­me­nes og ide­enes primat.5 Her skulle man ikke lenger samle seg rundt den psy­ko­lo­giske roma­nens illu­so­riske dybde, men sna­rere dyrke de uut­fors­kede mulig­he­tene som lå ned­felt i den lit­te­rære mate­rien selv. At denne lit­te­ra­tu­ren både vant anmel­der­nes bifall og nådde lesere langt uten­for det yrkes­lit­te­rære krets­lø­pet, må kunne betrak­tes som en kunst­ne­risk og kri­tisk triumf nesten uten side­stykke i norsk lit­te­ra­tur­his­to­rie.

Moralske og økonomiske fellesskap

I dag, 30–40 år senere, er det nær­lig­gende å tenke at tren­den har snudd og at kri­tik­ken på ny har vendt til­bake til en opp­vur­de­ring av den psy­ko­lo­giske roma­nen og det Kjær­stad flere steder har omtalt som «følel­se­nes primat».6 I et his­to­risk per­spek­tiv har man tatt til å prise sam­tids­lit­te­ra­tu­ren for å ha over­kom­met det post­mo­derne form­eks­pe­ri­men­tet, som frem­stil­les som en ufor­plik­tende lek med repre­sen­ta­sjon og medie­ring. Den offi­si­elle tals­man­nen for denne his­to­rie­skri­vin­gen er kri­ti­ker og pro­fes­sor i nor­disk lit­te­ra­tur Frode Hel­mich Peder­sen, som gjen­nom en serie artik­ler de senere årene har frem­stilt vir­ke­lig­hets­lit­te­ra­tu­ren som en vel­lyk­ket snu­ope­ra­sjon bort fra 80- og 90-tal­lets selv­re­flek­sive («auto­nome») deli­rium. Selv om det er mye å si om denne altfor enkle mot­set­nin­gen, er det grunn til å lytte når Peder­sen reflek­te­rer over de poli­tiske og moralske for­ut­set­nin­gene for nyori­en­te­rin­gen:

Lesere ønsker i mindre grad enn før – det er i alle fall mitt inn­trykk – å holde seg med en dikt­ning som går på tvers av deres egne opp­fat­nin­ger og moral­fø­lelse. Da blir spørs­må­let om lit­te­ra­tu­ren frem­de­les kan bestå, som kunst, hvis den under­kas­ter seg mora­lens over­herre­dømme.7

Hoved­ideen er at lit­te­ra­tu­ren ved å bryte ut av sitt eget speil­ka­bi­nett, har havnet i et under­da­nig­hets­for­hold til stor­sam­fun­nets seder og skik­ker. Dette skyl­des ikke bare en ufri­vil­lig glipp eller over­dre­ven respekt for sam­ti­dens små­bor­ger­lige livs­for­mer, men henger sammen med lit­te­ra­tu­rens para­dok­sale ønske om å for­midle det umid­del­bare uten å gå veien om este­tisk reflek­sjon og meta­lit­te­rær for­stil­lelse. Spørs­må­let som Peder­sen stil­ler seg, og som det er grunn til å tenke over, er hva som dermed blir igjen av lit­te­ra­tu­rens selv­be­stem­melse?

Peder­sens bruk av ordet «over­herre­dømme» knyt­ter an til en gram­sci­ansk hege­mo­ni­tanke­gang, der lit­te­ra­tu­ren på ny er i ferd med å innta rollen som fane­bæ­rer for et større moralsk og este­tisk fel­les­skap. Det skulle ikke være altfor kon­tro­ver­si­elt å hevde at også kri­tik­ken følger lydig etter. Med utgangs­punkt i stor­sam­fun­nets normer strek­ker den seg nemlig langt i å utlede større («uni­ver­selle») temaer fra det som i vir­ke­lig­he­ten er små­bor­ger­lig­he­tens selv­me­die­ring i roma­ner, novel­ler, filmer og tv-serier. I et kri­tikk­teo­re­tisk per­spek­tiv à la Eagle­tons kan denne drei­nin­gen mot en delt hori­sont betrak­tes som et gode, etter­som det anty­der en nyvun­net sam­men­heng på tvers av sosiale skille­lin­jer og offent­lige kana­ler. Heller enn å søke til nisje­me­diene har den mest mar­kante kri­tik­ken i løpet av kort tid for­plik­tet seg på et felles anlig­gende, noe som tvin­ger fram reflek­sjo­ner om hva slags este­tiske normer det er som kjenne­teg­ner denne nye sam­stemt­he­ten.

Bendik Wold kom med en kva­li­fi­sert anta­kelse da han i 2022 frem­holdt at den «mid­del­kul­tu­relle» smaks­pre­fe­ran­sen i løpet av få år er blitt den domi­nante blant norske anmel­dere. Med termen mid­del­kul­tu­rell siktet Wold til lit­te­rære uttrykk som verken er for uttalt fol­ke­lige eller for pose­rende high brow. Gjen­nom en hen­vis­ning til medie­vi­te­ren Espen Ytre­berg karak­te­ri­serte han mid­del­kul­tu­rens lit­te­rære uttrykk som «’vesent­lig inn­hold’ i en ‘mode­rat vans­ke­lig form’».8 Kron­ek­sem­pe­let fant Wold i Karl Ove Knaus­gårds Min kamp-serie (2009–11), som evnet å enga­sjere et bredt lag av lesere på tvers av dis­ting­ve­rende skille­lin­jer. For Wold vitnet ikke seri­ens ast­ro­no­miske suk­sess om at for­fat­te­ren hadde lyktes i å utvikle en kom­pleks og variert skrive­måte som kunne inn­lemme de mot­stri­dende pre­fe­ran­sene i ett og samme uttrykk, men om et sys­te­misk sam­røre mellom anmel­dere, forlag, pub­li­kum og bok­hand­lere. Som Wold skrev, bygger nemlig mid­del­kul­tu­rens domi­nans på en grunn­leg­gende over­ens­stem­melse i all ledd av det lit­te­rære sys­te­met:

Norske forlag, bok­hand­ler, kri­ti­kere og lesere er rørende enige om hva som er verdt å lese. Det popu­lære er også kri­ti­ker­rost; det kri­ti­ker­roste er også popu­lært – og bøkene som på denne måten svin­ger seg til sek­sere, lit­te­ra­tur­pri­ser og masse­opp­lag, er til­fel­dig­vis de samme tit­lene som alle­rede i vårens bok­råds­mø­ter ble kjøpt inn i pal­le­vis av butikkje­dene. Par­tene i dette krets­lø­pet får sine egne smaks­dom­mer spei­let uan­sett hvor de snur seg; gjen­nom empati med «den gode lit­te­ra­tu­ren» tilbys de stadig nye bekref­tel­ser på egen intel­li­gens og stor­het.9

Wolds ana­lyse finner støtte i lit­te­ra­tur­so­sio­lo­gien, som gjerne har betrak­tet den gjen­si­dige avhen­gig­he­ten mellom kri­tikk, pub­li­kum og forlag som en ufor­mell kor­po­ra­tiv alli­anse. F.eks. frem­stil­ler Trond Andre­as­sen i stan­dard­ver­ket Bok-Norge (2006) lit­te­ra­tur­kri­tik­ken som en virk­som­het under­støt­tet av for­la­ge­nes annonse­bud­sjet­ter. Tanken er at avi­sene omta­ler så mange titler som mulig fra de mar­keds­le­dende for­la­gene, mens mindre, uav­hen­gige utgi­vere sliter med å nå fram til spal­tene. Dermed går offent­lig­he­ten også glipp av uttrykk som ligger på siden av den førende lit­te­ra­tu­rens kon­ven­sjo­ner: «Slik blir annonse­sje­fen kul­tur­re­dak­tø­rens beste støtte­spil­ler når det gjel­der kampen om plass for omta­lene.»10

Middelkulturens hegemoni

Det er imid­ler­tid grunn til å spørre seg om ikke både Wold og Andre­as­sen over­vur­de­rer betyd­nin­gen av øko­nomi, og at vi i større grad har å gjøre med for­sø­ket på å etab­lere et nytt moralsk fel­les­skap med utgangs­punkt i små­bor­ger­lig­he­ten. For selv om det åpen­bart er et sam­men­fall mellom de tone­an­gi­vende kri­ti­ker­nes (her­under jury­med­lem­mene for ulike lit­te­rære priser) ori­en­te­ring og et bredt lag av befolk­nin­gen, er vi ennå ikke kommet dithen at den offent­lige smaks­døm­min­gen sam­men­fal­ler helt med fol­ke­lige pre­fe­ran­ser. Hvor finner vi i så fall opp­vur­de­rin­gen av den genuint enga­sje­rende folke­lek­ty­ren – fan­ta­sy­ro­ma­nene, ero­ti­kaen og kri­mi­nal­lit­te­ra­tu­ren? Nå som før glim­rer de med sitt fravær både i avis­spal­tene, hos tids­skrif­tene og i listen over pris­vin­nende bøker. Den rene mar­keds­lo­gik­ken stre­ver også med å for­klare sam­men­fal­let mellom de kom­mer­si­elt drevne nisje­avi­sene og lit­te­ra­tur­dek­nin­gen i NRK. Skulle det øko­no­miske sam­rø­ret vært utslags­gi­vende, burde det trolig vært større avstand mellom dem, av den enkle grunn at NRK ikke tren­ger å ta annonse­inn­tek­tene med i bereg­nin­gen når de fore­tar sine prio­ri­te­rin­ger.11

Slik sett er det anta­ke­lig mer å hente i den andre delen av Wolds argu­ment, som gjel­der pre­fe­ran­sen for det mid­del­kul­tu­relle uttryk­ket. Denne pre­fe­ran­sen viser seg både på det tema­tiske og det form­mes­sige plan, der kri­ti­kerne trek­kes i ret­ning verk som por­tret­te­rer mid­del­klas­sens livs­før­sel på en like­frem og like­vel til­strek­ke­lig kom­pleks måte. På den måten blir bekref­tel­sen som ligger i gjen­spei­lin­gen av de små­bor­ger­lige livs­for­mene løftet opp til este­tisk norm. Grunn­leg­gende sett dreier det seg om det som sosio­lo­gen Ove Skar­pe­nes i en berømt studie fra 2007 kalte «den legi­time kul­tu­rens moralske for­ank­ring».12 Men der Skar­pe­nes mente å påvise utbre­del­sen av en mid­del­kul­tu­rell smak uten andre kjenne­tegn enn ønsket om å opp­heve enhver kva­li­ta­tiv dis­kri­mi­ne­ring, går dagens kri­tikk ut fra en langt tyde­li­gere stil­ling­ta­gen. Ikke minst gjel­der dette på det moralske områ­det, der de verdi­mes­sige førin­gene som sprin­ger ut av den små­bor­ger­lige livs­før­se­len synes å sam­men­falle med mid­del­kul­tu­rens este­tiske form­idea­ler.

Den este­tiske mode­ra­sjo­nen i mid­del­kul­tu­ren følges av en rekrea­sjo­nell dyr­king av natu­ren som et umis­te­lig gode og en nyvun­net inter­esse for sam­livs­in­tri­gen som skue­plass for vår tids eksis­ten­si­elle drama. Mot­vil­jen mot makt­mis­bruk og kapi­ta­lis­tisk utbyt­ting er sterk, men ikke ster­kere enn skep­si­sen til poli­tisk radi­ka­lisme og åpen kamp mot de vir­ke­lige driv­kref­tene bak kapi­ta­len. Dertil bør kuns­ten skjer­mes fra sam­fun­nets pato­lo­giske opp­his­sel­ser og mediale dis­trak­sjo­ner, med mindre det gjøres klart at disse er uøns­kede og må tøyles. Skulle man driste seg til en hypo­tese, kunne man derfor hevde at kri­tik­kens kon­ver­gens med majo­ri­tets­le­se­ren skyl­des en gjen­fun­net for­kjær­lig­het for lit­te­ra­tu­ren som små­bor­ger­lig dan­nel­ses­mid­del. Den under­lig­gende huma­nis­men som preger feltet, gir seg utslag i en bekym­ring for hjem­mets lykke og pri­vat­li­vets fred. Det er derfor gode grun­ner til å slutte seg til pro­fes­sor Peder­sens dia­gnose av den moralske nyori­en­te­rin­gen i lit­te­ra­tu­ren, selv om anta­kel­sen om at vir­ke­lig­hets­lit­te­ra­tu­rens kret­sing omkring det umid­del­bare skulle være et vel­lyk­ket opp­gjør med iro­nisk ufor­plik­tende og altfor eks­pe­ri­men­telle uttrykk, nok bør avvi­ses.13

Dermed er det ikke sagt at kri­tik­ken frem­els­ker har­mo­niske uttrykk, der sam­ti­dens tekno-kapi­ta­lis­tiske rov­drift på natu­ren og utar­ming av sub­jek­ti­vi­te­ten opp­he­ves i este­tisk form­full­endte verk. Sna­rere er det insis­te­rin­gen på de stadig tyde­li­gere dis­so­nan­sene mellom en fel­les­men­nes­ke­lig kjerne og de over­ord­nede trus­lene som vinner bifall i spal­tene. Frem­he­vin­gen av dis­so­nan­sene kan være sub­tile og for­uro­li­gende, men samler seg som regel i en over­be­vis­ning om lit­te­ra­tu­rens mot­stands­kraft. Som mildt betryg­gende far­maka er sam­tids­lit­te­ra­tu­ren dermed blitt fore­skre­vet rollen som sym­ptom og lege­mid­del i ett. Det sier seg selv at et slikt pro­gram med nød­ven­dig­het vil romme grunn­leg­gende mot­set­nin­ger, all den tid også lit­te­ra­tu­ren som kunst­art er under­lagt de samme tek­no­lo­giske og øko­no­miske utvik­lings­trek­kene som sam­fun­net i stort. Herfra er veien like­vel kort til å skille skarpt mellom verk som mot­set­ter seg tids­ån­den og slike som sim­pelt­hen synes å løpe dens ærend og «dermed druk­ner full­sten­dig i tidens elv».14

Karakterdrevet kritikk og litterært content

Den ele­men­tære bevisst­he­ten om at form vans­ke­lig lar seg tenke uten inn­hold og derfor må reflek­te­res inn i vur­de­rin­gen, har lenge vært en hoved­grunn til at man har kunnet skille kri­tik­ken i aviser som Mor­gen­bla­det, Klasse­kam­pen og Dag og tid fra den mer umid­del­bare omgan­gen med lit­te­rære verk vi finner i radio og podcas­ter. Mens den karak­ter­ori­en­terte romankri­tik­ken er nær­mest ene­rå­dende i pro­gram­pos­ter som Åpen bok og Bok i P2, hvor anmel­derne itale­set­ter roman­per­sonene som om de var vir­ke­lige men­nes­ker, er den fort­satt et rela­tivt sjel­dent inn­slag i avi­sene. Kan­skje skyl­des det noe så ele­men­tært som at de for­hen­væ­rende eter­me­diene bygger på munt­lig­he­ten, mens de gamle papir­me­diene fort­satt dyrker skrift­lig­he­ten?

NRK er her et inter­es­sant til­felle, etter­som de i lengre tid har dyrket en hybrid­va­ri­ant, der munt­lig frem­førte anmel­del­ser i radio led­sa­ges av manus­lig­nende kri­tikk­teks­ter på nett­si­dene. Den prat­somme skrift­lig­he­ten som preger til­nær­min­gen – sprin­gende, omtrent­lig og med få ana­ly­tiske ambi­sjo­ner – har etter hvert gjort det vans­ke­lig å avgjøre hva som er den pri­mære moda­li­te­ten i kring­kas­tin­gens lit­te­ra­tur- og film­dek­ning. Opp­merk­som­he­ten rettes som regel mot karak­te­rene og intri­gen, mens anmel­der­nes egen affek­tive respons får stå for vur­de­rin­gen. I Birger Vestmos utro­pelse av Elsk­ling til årets film (og i anmel­del­sen som for­an­le­di­get kårin­gen) mer enn for­nem­mer man at kri­ti­ke­ren har latt seg rive med av sin egen emo­sjo­nelle reak­sjon og at vur­de­rin­gen skyl­des en iden­ti­fi­ka­sjon med karak­te­rene og intri­gen på ler­re­tet.15 En slik inn­le­velse i for­tel­lende kunst­verk er muli­gens i tråd med post-kri­tik­kens mantra om å tone ned den reflek­sive og mis­tenk­somme les­nin­gen til fordel for inn­le­velse og iden­ti­fi­ka­sjon. Utford­rin­gen er at man der­igjen­nom aldri helt klarer å løfte blik­ket til også å ramme inn de este­tiske og mediale for­ut­set­nin­gene for iden­ti­fi­ka­sjo­nen. I stedet erfa­res verket som rent inn­hold – det man under påvirk­ning fra strøm­me­tje­nes­tene og «platt­for­mi­se­rin­gen» av kul­tu­ren har vendt seg til å omtale som con­tent.16

Men hvor­dan arter dette seg i den mer reflek­te­rende delen av kri­tik­ken, der vi er vant til at smaks­døm­min­gen i større grad utøves på bak­grunn av este­tisk ana­lyse og reson­ne­rende strin­gens? Et rele­vant eksem­pel kan være Bern­hard Ellef­sens anmel­delse av Morten Lange­lands dikt­bok Til mote i Mor­gen­bla­det i 2023. Siden den først ble pub­li­sert er anmel­del­sen blitt noe av en ufor­mell refe­ranse­tekst i dis­ku­sjo­nene om kri­tik­kens stil­ling og kår. Grun­nene til denne sta­tu­sen er trolig flere, men et viktig aspekt har nok vært at Ellef­sen gjen­nom en årrekke har frem­stått som en av lan­dets mest tone­an­gi­vende lit­te­ra­tur­kri­ti­kere. Med en kom­bi­na­sjon av ana­ly­tisk teft og bredt over­blikk over det sam­tids­lit­te­rære feltet har han utvik­let en kri­ti­ker­prak­sis som langt på vei har satt stan­dar­den for hvor­dan vi tenker om nye utgi­vel­ser.

Det siste tiåret har han også vist seg som en skarp­skodd for­tol­ker av Lange­lands bøker, noe som ikke minst kom til uttrykk i pris­ta­len han holdt da Lange­land ble til­delt Sult­pri­sen for 2020. Her berøm­met han Lange­land for evnen til å la den post­di­gi­tale til­stan­den gjen­nom­trenge for­fat­ter­ska­pet, sam­ti­dig som den lit­te­rære sen­si­bi­li­te­ten unnlot å la seg dik­tere for mye av de nye platt­for­mene:

I disse bøkene finner vi […] kul­tu­rens nye blod­om­løp suve­rent erkjent, altså feeden, som nå utgjør krets­lø­pet opp­merk­som­he­ten vår skytes gjen­nom. Dette er en særlig bemer­kel­ses­ver­dig bedrift. Få, om noen, klarer det. Her utgjør ikke hashtag­gene, det digi­tale rolle­spil­let, memene og likes-ene et emne som under­sø­kes, men sna­rere en for­ut­set­ning for opp­merk­som­he­ten selv. Særlig i de seneste utgi­vel­sene ser vi det: At selve erfa­rin­gen iscene­set­tes i det tem­poet og med den nesten absurd eklek­tiske føl­som­he­ten som skjer­mene poder inn i oss.17

I seg selv er dette en inn­sikts­full inn­ram­ming av et av sam­tids­lit­te­ra­tu­rens mest form- og kon­tekst­be­visste for­fat­ter­skap. Ved å frem­heve Lange­lands eks­po­ne­ring av «det digi­tale rolle­spil­let», løftet Ellef­sen bøke­nes for­male appa­rat og tema­tiske kjerne opp til bevisst arti­ku­la­sjon. Dette må kunne sies å være en kri­tisk bragd, selv når det kommer fra en årvå­ken kri­ti­ker av Ellef­sens format. Nå kan det selv­føl­ge­lig tenkes at han ikke var alene om utfor­min­gen av jury­ens begrun­nelse (som i til­legg var sig­nert Knut Hoem, Kaja Schjer­ven Mol­le­rin, Geir Mork og Tonje Vold), men for den som kjen­ner Ellef­sens tem­pe­ra­ment og dik­sjon, levner det liten tvil om at han nok har hatt sitt å si for både kåring og argu­men­ta­sjon.

Desto mer over­ras­kende var det da han i møte med dikt­bo­ken Til mote – en utgi­velse som i mange hen­se­en­der hører med blant Lange­lands aller vik­tigste – syntes å ha gått bort fra jury­ens grun­dige pro­se­dyre og dom­fel­lelse. Her står vi over­for en tekst som ikke bare er en til­fel­dig vrang­les­ning, men som med etter­trykk og kri­tisk jouis­sance tar avstand fra nett­opp de samme kva­li­te­tene som tre år i for­veien sikret for­fat­te­ren den høyt­hen­gende Sult­pri­sen. Om det bare gjaldt dom­fel­lel­sen god/dårlig iso­lert sett, hadde anmel­del­sen neppe vært noe å henge seg opp i. Men siden Ellef­sen her har for­latt den medi­alt og este­tisk bevisst­gjø­rende kri­tik­ken til fordel for en rent karak­ter­dre­vet les­ning, sniker mis­tan­ken seg inn om at anmel­de­ren egent­lig er ute i et annet og mer omfat­tende ærend. Anke­punk­tet for les­nin­gen, som danner grunn­la­get for den kri­tiske avvis­nin­gen, er nemlig Lange­lands frem­stil­ling av per­sonen «Elise», som for Ellef­sen ikke later til å ha levd opp til den psy­ko­lo­gisk-rea­lis­tiske roma­nens krav om liv­ak­tig­het og dybde:

Den els­kede [Elise] frem­står på disse bok­si­dene som en så begren­set skik­kelse at lese­ren umulig kan si seg enig med dik­te­rens beund­ring. Heller enn med en per­son­lig­het, er hun her utstyrt med en meritt­liste. Vik­ti­gere enn hennes egen­ska­per, er medie­om­ta­len og den inter­na­sjo­nale åtgau­men hun har vunnet for sine pro­sjek­ter. Og den verden av maga­si­ner, desig­nere, menn og menin­ger som dik­te­rens kjær­lig­het til «ver­dens yngste redak­tør» har ledet ham inn i, gjør at han denne gangen druk­ner full­sten­dig i tidens elv.18

Dommen er med andre ord klar: Så lenge anmel­de­ren ikke kan tro på det lyriske jegets beund­ring for den els­kede Elise, er det heller ikke verdt å ta boken på alvor. En slik dom­fel­lelse kan kan­skje for­sva­res ut fra en antatt «este­tisk feil» (mis­for­hol­det mellom beund­rin­gens påstand og dens form), men skri­ver seg trolig fra en mer moralsk begrun­net nor­ma­ti­vi­tet for­bun­det med det små­bor­ger­lige tanke­set­tet. For hvor­dan kunne den «suve­rene erkjen­nel­sen» av den digi­tale opp­merk­som­he­ten i Sult-begrun­nel­sen, plut­se­lig slå over i sin mot­sats og bukke under for inau­ten­ti­si­te­ten i «det digi­tale rolle­spil­let»? Anta­ke­lig hand­ler det om noe så opp­styl­tet som den roman­tiske kjær­lig­he­tens vilkår i en post­di­gi­tal tid, der fore­stil­lin­gen om det regu­lerte (og repro­duk­tive) par­for­hol­dets status som vår tids høy­este kul­tu­relle og sosiale gode, langt på vei kan betrak­tes som en kul­tu­rell lev­ning fra hus­te­le­fo­nen og papir­avi­se­nes tid. Kjer­nen i dette tanke­set­tet er de «uni­ver­selle pro­blem­stil­lin­gene» som Vestmo mente å gjen­finne i Ingolfs­dottirs film Elsk­ling, og som i beste fall kan sies å prege Til mote som vittig parodi og spøke­full neg­a­sjon.

I les­nin­gen av en strin­gent utfor­met dikt­bok som Til mote skulle det kan­skje være unød­ven­dig å minne om noe så ele­men­tært, men som Thula Koprei­tan skrev i sin anmel­delse, beskri­ver ikke dik­tene en «sosial situa­sjon, den er lit­te­rær».19 At Lange­land bevisst spil­ler på en små­bor­ger­lig par­dy­na­mikk, ved at dikt­je­get gjen­nom­gå­ende hen­ven­der seg til sin ufødte datter («Lille Trille»), burde være indi­ka­tor nok på hvor fly­tende gren­sene er mellom teks­tens inn­side og den uten­for­lig­gende kul­tu­ren. Utsi­den påkal­les imid­ler­tid ikke i form av en auto­bio­gra­fisk bekjen­nelse («innen­fra»), men sna­rere som en parodi på den inder­lige hen­ven­del­sens abso­lutte for­rang («uten­fra»). Som leser blir man derfor sit­tende og undre: Ville den samme avvis­nin­gen av den els­kede gjort seg gjel­dende i møte med Chris Kraus’ høyst beund­rede (og dypt fan­tas­ma­tiske) figur Dick? Eller for den saks skyld: Petra­rcas full­sten­dig abs­tra­herte Laura-skik­kelse? Og hvor ville det i så fall ta oss? Poen­get er ikke å sam­men­ligne Lange­lands Elise-skik­kelse med disse kjær­lig­hets­ob­jek­tene, men sna­rere å minne om hvor­dan en argu­men­ta­sjon som innen­for ett ram­me­verk kan virke intui­tiv og for­nuf­tig, straks blir mer pro­ble­ma­tisk når den utvi­des til også å omfatte andre teks­ter – teks­ter som i alt det vesent­lige mot­set­ter seg den mid­del­kul­tu­relle lese­må­ten.

Heller enn å søke å vise hvor­dan den sosiale utsi­den er foldet inn i teks­ten – for­malt gjen­nom dik­te­nes hvile­løse for­flyt­nin­ger i det digi­tale rolle­spil­let (med alt det inne­bæ­rer av sosial og geo­gra­fisk posi­sjo­ne­ring); tema­tisk som en sam­men­ve­ving av den mone­tære og kul­tu­relle kapi­ta­lens flyk­tig­het i den rådende opp­merk­som­hets­øko­no­mien – holder Ellef­sen bokens inn­hold opp mot kravet om inn­le­velse og tro­ver­dig­het. Når kartet ikke lenger stem­mer med ter­ren­get, frem­pro­vo­se­rer det en reak­sjon hos kri­ti­ke­ren som neppe kan kalles annet enn affek­tiv: «Nakke­ryk­nin­gen ved første møte med verse­lin­jer som dette er ikke til å ta feil av: Det gjør rett og slett vondt.»20 Er det ikke dette som er den full­komne for­veks­lin­gen av avan­sert lit­te­rært form med ufor­mid­let inn­hold (con­tent)? Inter­es­sant nok var det nett­opp en slik for­veks­ling Ellef­sen selv advarte mot bare et halvt år i for­veien, da han i en bredt anlagt pro­gram­tekst for artik­kel­se­rien «Lit­te­ra­tu­ren og leserne i inn­hol­dets tids­al­der» tok til orde for en his­to­risk reflek­tert og tek­no­lo­gisk infor­mert kri­tikk.21

At han like­vel valgte å lese Lange­lands bok som en inder­lig kjær­lig­hets­er­klæ­ring fra et lyrisk jeg til en mer-enn-flyk­tig figur – og ikke som et sym­ptom på for­skyv­nin­ger i de este­tiske og sosiale betin­gel­sene for denne typen sen­tral­ly­rikk – frem­står dermed som en avvis­ning med over­legg. Ellef­sens kom­bi­na­sjon av karak­ter­dre­vet inn­hold­skri­tikk, mid­del­kul­tu­rell inder­lig­hets­pa­tos, psy­ko­lo­gisk-rea­lis­tiske vur­de­rings­nor­mer, ufor­mid­let affek­tiv respons og åpen uvilje mot å reflek­tere sym­pto­malt over ver­kets for­male og tema­tiske helhet, for­tel­ler oss at vi står over­for et klokke­rent eksem­pel på små­bor­ger­lig uni­ver­sa­lisme.

Mot en småborgerlig radikalisme?

Man tren­ger ikke være kri­tikk­his­to­ri­ker for å innse at mye har endret seg i norsk offent­lig­het siden den store opp­blomst­rin­gen av ung­lit­te­rære tids­skrif­ter på 1980-tallet. At Atle Kitt­ang på samme tid opp­fat­tet perio­den som en «treng­sels­tid» for kri­tik­ken, viser at det ikke alltid er enkelt å lese utvik­lin­gen når man står midt oppi den. Mange av de samme spen­nin­gene og ambi­va­len­sene gjør seg gjel­dende i dag. For hvor­dan kan én og samme kri­ti­ker med få måne­ders mel­lom­rom ta til orde for en medi­alt og tek­no­lo­gisk bevisst­gjø­rende kri­tikk, for der­et­ter å falle til­bake til rea­lis­tiske lese­må­ter med moralske over­to­ner? En måte å se dette på er å hevde at kløf­ten mellom den prak­tiske kri­tik­ken – anmel­de­riet – og den mid­del­kul­tu­relle majo­ri­te­ten på nytt er i ferd med å minke, men at kri­ti­kerne ennå stre­ver med å finne et kon­se­kvent teo­re­tisk per­spek­tiv som sam­ti­den kan betrak­tes ut fra.

Det ville nemlig være over­ilt å tro at man derved har lyktes i å forene de to polene. Sna­rere er det snakk om en for­søks­vis til­nær­ming av nisje­kri­tik­ken til fel­les­kul­tu­ren. Dette er i sin tur helt i tråd med Bendik Wolds dia­gnose når han i sin kom­men­tar skri­ver at den «norske mid­del­kul­tu­ren er en fler­talls­kul­tur» som «strut­ter av selv­til­lit – trygt for­vis­set om at det knapt finnes noen posi­sjon å kri­ti­sere den fra».22 Et godt dømme på dette er kri­ti­ker Marta Nord­heims søm­løse over­gang fra NRK til Mor­gen­bla­det i 2024 – en over­gang som ville vært nær­mest uten­ke­lig bare for få år siden. Offi­si­elt skyld­tes over­gan­gen at NRK valgte å inn­føre ter­ning­kas­tet som obli­ga­to­risk del av kul­tur­an­mel­del­sene, noe den gar­vede anmel­de­ren Nord­heim ikke kunne gå med på. I et inter­vju gjort med sin nye opp­drags­gi­ver kommer det like­vel fram at det ikke er snakk om vesent­lige for­skjel­ler mellom de to pub­li­ka­sjo­nene; sna­rere at det å skrive for Mor­gen­bla­det mulig­gjorde kos­me­tiske for­bed­rin­ger som syntes uten­for rekke­vidde i NRK:

NRK er en all­menn­kring­kas­ter, og i det ligger en ganske sterk føring på at du skal skrive sånn at folk i aller bre­deste for­stand for­står deg. Nå leverte jeg akku­rat min første Mor­gen­blad-anmel­delse, og er par av de set­nin­gene jeg skrev der, fikk min røde lampe til å blinke. Nå bestemte jeg meg for å slippe meg litt løs. Jeg ville ha delt opp en del i flere set­nin­ger hadde jeg skre­vet for NRK.23

I utgangs­punk­tet kan Nord­heims over­gang minne om et utslag av den «treng­se­len» som Kitt­ang i sin tid dia­gnos­ti­serte, og som førte til at ambi­siøse kri­ti­kere gikk fra å skrive for all­menn­me­diene til å grunn­legge egne tids­skrif­ter. Men i rea­li­te­ten er det nok sna­rere slik at Mor­gen­bla­det og den øvrige avis­kri­tik­ken har nærmet seg den ter­ning­tril­lende riks­kring­kas­te­ren. Selv om den prat­somme skrift­lig­he­ten så abso­lutt er tonet ned i de såkalte kul­tur­avi­sene, er lese­må­tene mer eller mindre de samme på tvers av feltet. Kri­ti­ke­rens rolle er å skille godt fra dårlig, men uten at disse mani­ke­iske stør­rel­sene begrun­nes gjen­nom annet enn affek­tive respon­ser på este­tiske valg. Hele ideen om at kuns­ten og lit­te­ra­tu­ren kan og bør under­sø­kes sym­pto­malt gjen­nom en teo­re­tisk infor­mert reflek­sjon, synes å ha blitt stuet bort i redak­sjo­nelle pro­gram­er­klæ­rin­ger og kri­tisk anspo­rende fest­ta­ler.

Man må nesten anta at det er struk­tu­relle grun­ner til at vi er havnet der vi er. Alter­na­ti­vet, nemlig at det skulle skyl­des enkelte tone­an­gi­vende kri­ti­ke­res indi­vi­du­elle pre­fe­ran­ser, frem­står som let­tere sus­pekt og altfor lyd­hørt over­for den aktu­elle kapi­ta­lis­mens feti­sje­ring av medi­alt for­mid­lede «per­son­lig­he­ter». Zoomer vi litt ut, kan man i stedet frem­sette påstan­den om at det hele muli­gens har langt tyngre beveg­grun­ner, som det ikke er opp til kri­ti­kerne selv eller mid­del­klas­sen som sådan å skalte over. Under pres­set fra pla­ne­ta­risk øde­leg­gelse og tekno-kapi­ta­lis­tisk utar­ming av sub­jek­ti­vi­te­ten, tvi­hol­des det like­vel på idea­let om moralsk og este­tisk selv­be­stem­melse. Når dette nå ser ut til å bli en stadig vans­ke­li­gere øvelse i årene som kommer, kan man se for seg et sce­na­rio der mid­del­kul­tu­ren selv radi­ka­li­se­res. Kan­skje kommer erkjen­nel­sen for en dag at de uni­ver­selle anta­kel­sene om sje­lens dybde og hjem­mets ukren­ke­lig­het ikke lenger er all­ment aksep­terte og i stedet må gjøres til uttalt kamp­sak?

Poli­tisk er dette alle­rede i ferd med å full­byr­des, mens det på det este­tisk-moralske feltet hers­ker et ikke ube­ty­de­lig etter­slep. Dette er kri­tik­kens iboende kon­ser­va­tisme, som for øye­blik­ket leder den til å omfavne svin­nende trekk ved status quo heller enn å reflek­tere over de struk­tu­relle end­rin­ge­nes påvirk­ning på kuns­ten og sam­fun­net. Trolig vil mye av mid­del­kul­tu­rens stil­ling i årene som kommer avhenge av hvor vidt den kul­tu­relt for­bru­kende mid­del­klas­sen lykkes i å bevare den poli­tiske makten. Ellef­sen er selv inne på dette når han i en kom­men­tar til inn­set­tel­sen av Donald Trump tar til orde for en fri­kop­ling av kunst- og kul­tur­for­bru­ket fra den poli­tiske sfæren:

Kjøk­ken­ha­gen, bøkene som tar lese­ren med til et helt annet sted, en kon­sert, strik­kin­gen, bakin­gen, yoga­ti­mene. Alt dette blir vik­ti­gere nå. Ikke minst når NRK.no ønsker leserne vel­kom­men til 21. januar med over­skrif­ten «Dette gjorde Trump mens du sov». De neste årene blir ikke som de fore­gå­ende. For dem som ikke gleder seg, blir det avgjø­rende å tenke at en god og menings­fylt fri­tids­sys­sel ikke repre­sen­te­rer noen til­bake­trek­ning eller unn­vi­kelse fra de poli­tiske rea­li­te­tene. Sna­rere hand­ler det om å dyrke det som fak­tisk er menings­fylt i livet – og som poli­tik­ken er ment å for­svare mulig­he­ten til.24

Her får vi ser­vert et for­slag til hvor­dan en små­bor­ger­lig radi­ka­lisme av epi­ku­re­isk merke vil kunne se ut. Side­stil­lin­gen av yoga, baking og lesing levner liten tvil om hvil­ken rolle kul­tur­re­dak­tør Ellef­sen til­skri­ver kuns­ten i møte med «et vold­somt ideo­lo­gisk trykk av det reak­sjo­nære slaget» – midt mellom nærings­mid­del og rekrea­sjon. Når han i til­legg retter et stikk mot NRKs dek­ning av Trumps første og svært sym­bol­tunge døgn i embe­tet, er beskje­den knapt til å ta feil av: Ver­dens­po­li­tik­ken angår ikke vårt for­hold til kunst og kultur, og bør heller ikke gjøre det. Det er selv­føl­ge­lig både for­ståe­lig og legi­timt å ville hegne om pri­vat­li­vets fred i møte med en skrem­mende omver­den. Men når til­bake­trek­nin­gen også omfat­ter lesin­gen av lit­te­ra­tur, og der avsen­de­ren til alt over­mål er kul­tur­re­dak­tør i en av lan­dets ledende intel­lek­tu­elle aviser, melder det seg straks noen dilem­maer. Å velge seg det este­tiske refu­giet som svar på en langt frem­skre­den krise kan nemlig raskt for­tone seg som en aktiv avskjæ­ring av mer sym­pto­male kunst­ne­riske uttrykk. Når denne avskjæ­rin­gen i neste omgang løper sammen med kri­tik­kens moralske for­ank­ring av den legi­time kul­tu­ren, er vi alle­rede på god vei over i den små­bor­ger­lige radi­ka­li­se­rin­gen.

  1. Birger Vestmo, «2024: Årets beste filmer», NRK.no, 18.12.2024. https://p3.no/filmpolitiet/2024/12/2024-arets-beste-filmer. ↩︎
  2. Stein Roll, «Sterkt fami­lie­drama om skam», Adresse­avi­sen, 18.11.2023. https://www.adressa.no/kultur/i/LlbwOQ/sterkt-familiedrama-om-skam. ↩︎
  3. Terry Eagle­ton, The Func­tion of Cri­ti­cism: From the Specta­tor to Post-Struc­tu­ra­lism. London/New York: Verso Books, 2006 [1984]. ↩︎
  4. Atle Kitt­ang, «Syns­punkt på lit­te­ra­tur­kri­tik­ken i treng­sels­ti­der», i Møte­sta­der. Oslo: Sam­la­get, 1988 [1982], ss. 87–97. ↩︎
  5. For en sam­men­fat­ning av Kjær­stad og Fosses bidrag til å etab­lere en kunst­ne­risk ambi­siøs og tone­an­gi­vende kri­tikk på lit­te­ra­tur­teo­re­tisk grunn­lag, se Bern­hard Ellef­sens artik­kel «Poe­tikk som kri­tikk og tids­skrif­tet som pre­miss­le­ve­ran­dør: Bøk (1993–1996)» i Sissel Furu­seth, Jahn H. Thon og Eirik Vass­en­den (red.), Kri­tiske por­tret­ter: lit­te­rære tids­skrif­ter etter 1880.Trond­heim: Tapir, 2010, ss. 249–59. ↩︎
  6. Jan Kjær­stad, «Den som ligger med nesen i grusen, er blind», i Men­nes­kets vidde. Oslo: Asche­houg, 2013, s. 181. ↩︎
  7. Frode Hel­mich Peder­sen, «Ende­tid for lit­te­ra­tu­ren?», i Norsk lit­te­ra­tur­vi­ten­ska­pe­lig tids­skrift, årgang 26, nr. 1–2023, s. 56. https://www.idunn.no/doi/pdf/10.18261/nlvt.26.1.5. ↩︎
  8. Bendik Wold, «Mid­del­kul­tu­rens vel­makts­da­ger», Klasse­kam­pen, 30.12.2022. https://klassekampen.no/artikkel/2022–12-30/middelkulturens-velmaktsdager2. ↩︎
  9. «Mid­del­kul­tu­rens vel­makts­da­ger». ↩︎
  10. Trond Andre­as­sen, Bok-Norge. En lit­te­ra­tur­so­sio­lo­gisk over­sikt, 3. utgave. Oslo: Uni­ver­si­tets­for­la­get, 2006, s. 413. ↩︎
  11. Den mot­satte anta­kel­sen, at avi­sene gjen­nom medie­støt­ten har gjort seg uav­hen­gige av salgs­inn­tek­ter, ville inne­bære en altfor sterk stat­lig under­støt­ting av pres­sen og slik sett under­grave «uav­hen­gig­he­ten» i kri­tik­ken. ↩︎
  12. Ove Skar­pe­nes, «Den ‘legi­time kul­tu­rens’ moralske for­ank­ring», Tids­skrift for sam­funns­forsk­ning, 2007, årgang 48, nr. 4, ss. 531–556. https://www.scup.com/doi/10.18261/ISSN1504-291X-2007–04-03. ↩︎
  13. I den mye omtale boken Imme­diacy or, The Late Style of Too Late Capi­ta­lism (2024) tar den ame­ri­kanske kul­tur­teo­re­ti­ke­ren Anna Korn­bluh et opp­gjør med den naive og dypt pro­ble­ma­tiske fore­stil­lin­gen om at auto­fik­sjo­nen skulle ha lyktes i å omgå spørs­må­let om form og medie­ring ved sim­pelt­hen å la «vir­ke­lig­he­ten» selv komme til uttrykk som noe umid­del­bart gitt. Inter­es­sant nok i denne sam­men­heng er det at hoved­ek­sem­pe­let til Korn­bluh er Knaus­gårds Min kamp-serie, som hun anser som selve spyd­spis­sen i sam­ti­dens drei­ning mot auto­fik­sjon og auto­teori. Trolig kunne man inn­vende mot les­nin­gen hennes at den lider av nett­opp det samme umid­del­bare for­hol­det til roman­ka­rak­te­ren Karl Oves utta­lel­ser som den hun selv kri­ti­se­rer roma­nen for å gjøre. Se Anna Korn­bluh, Imme­diacy or, The Late Style of Too Late Capi­ta­lism, London/New York: Verso, 2024, særlig ss. 65–112. ↩︎
  14. Bern­hard Ellef­sen, «Morten Lange­lands ‘Til mote’: Det gjør rett og slett vondt», Morgenbladet.no, 11.8.2023. https://www.morgenbladet.no/boker/anmeldelser/2023/08/11/morten-langelands-til-mote-det-gjor-rett-og-slett-vondt/. Lest 21.1.2025. ↩︎
  15. Birger Vestmo, «Elsk­ling», NRK.no, 19.8.2024. https://p3.no/filmpolitiet/2024/08/elskling/. Lest 7.2.25. ↩︎
  16. For en omfat­tende ana­lyse av dette feno­me­net, se Kultur & klasses nylig utgitte tema­num­mer om platt­for­mi­se­ring (årgang 52, nr. 138), redi­gert av Knut Ove Elias­sen, Bjarki Val­týs­son og Nina Lager Vest­berg. https://tidsskrift.dk/kok/issue/view/11788. ↩︎
  17. Pris­tale for Sult­pri­sen 2020 kan leses her: https://webcms.rettsdata.no/media/2jtaonzf/sultprisen-2020-pristale.pdf. ↩︎
  18. «Morten Lange­lands ‘Til mote’: Det gjør rett og slett vondt». ↩︎
  19. Thula Koprei­tan, «Med vinden», Klasse­kam­pen Bok­ma­ga­si­net, 12.8.2023. ↩︎
  20. «Morten Lange­lands ‘Til mote’: Det gjør rett og slett vondt». ↩︎
  21. «Lit­te­ra­tu­ren har gjen­nom århund­rene vist seg å være drevet av sitt for­hold til nye tek­no­lo­giske, mediale, øko­no­miske og ideo­lo­giske situa­sjo­ner. Den utford­res av betin­gel­sene, men svarer sam­ti­dig på dem og resul­ta­tet blir nye skrive­må­ter, nye lit­te­rære sjangre, nye kunst­ne­riske ideer. I inn­hol­dets tids­al­der møter lit­te­ra­tu­ren nye og til­syne­la­tende vold­somme utford­rin­ger, både fordi kampen om leser­nes opp­merk­som­het skjer­pes og fordi kuns­tens frihet står på spill når den blir til vare i opp­merk­som­hets­øko­no­mien.» Se Bern­hard Ellef­sen, «Hva skjer med lit­te­ra­tu­ren og leserne i inn­hol­dets tids­al­der?», Mor­gen­bla­det, 17.3.2023. https://www.morgenbladet.no/boker/kommentar/2023/03/17/hva-skjer-med-litteraturen-og-leserne-i-innholdets-tidsalder/. ↩︎
  22. «Mid­del­kul­tu­rens vel­makts­da­ger». ↩︎
  23. Hentet fra Elias Bak­kens inter­vju med Nord­heim i for­bin­delse med over­gan­gen til Mor­gen­bla­det: «Marta Nor­heim sa hun aldri skulle trille ter­ning – og holdt sitt ord», Mor­gen­bla­det, 9.1.2024. https://www.morgenbladet.no/kultur/2024/01/09/marta-norheim-sa-hun-aldri-skulle-trille-terning-og-holdt-sitt-ord/. ↩︎
  24. Bern­hard Ellef­sen, «Ta var på hobbyen din. Du kommer til å trenge den», Morgenbladet.no, 23.1.25. https://www.morgenbladet.no/kultur/kommentar/2025/01/23/ta-vare-pa-hobbyen-din-du-kommer-til-a-trenge-den/. Sist lest 1.2.25. ↩︎

Sigurd Ten­nin­gen (f. 1982) er for­fat­ter, kri­ti­ker og første­ama­nu­en­sis i nor­disk lit­te­ra­tur ved Uni­ver­si­te­tet i Agder. Siste utgi­velse: Atle Kitt­ang, Lit­te­ra­tu­rens spør­je­kraft – teks­tar i utval (1968–2012) (red., med Ingrid Nielsen og Espen Stue­land, Gyl­den­dal, Oslo 2024).