Humaniora, handel, husholdning

I ganske mange år, fra 2013 til 2020, beve­get jeg meg med større og mindre fre­kvens gjen­nom Karl­stad han­dels­høy­sko­les kor­ri­do­rer til avde­ling for lit­te­ra­tur­vi­ten­skap i hus 12 på Karl­stads uni­ver­si­tet, og hver gang pas­serte jeg føl­gende slogan, som prydet veg­gene der: Know­ledge is worth not­hing wit­hout the abi­lity to use it. Jeg antok at øko­no­mene på han­dels­høy­sko­len, som jeg ikke kjente, så på meg og de andre som var klemt ut og opp i denne blind­tar­men av uni­ver­si­te­tets infra­struk­tur som hus 12 utgjorde, der kul­tur­fa­gene befant seg, som en slags pri­vi­le­gerte para­sit­ter. At det fantes en og annen infek­tert kon­flikt de kul­tur­fag­lige kol­le­gene imel­lom, gjorde det for­mo­dent­lig desto mer fris­tende for uni­ver­si­tets­hus­hold­nin­gens hus­fedre, ante det meg, å ganske enkelt ope­rere bort hele vår lille avde­ling med sin pro­duk­sjon av ubru­ke­lig og brysom kunn­skap.

Da jeg omsi­der skrev for­or­det til avhand­lin­gen min (og tenkte: snart finner jeg en annen gren å sitte på), benyt­tet jeg anled­nin­gen til å ral­jere med han­dels­høy­sko­lens slogan. Det var ikke vans­ke­lig å gjette hva de mente med dette slag­or­det, skrev jeg:

Kunn­skap er ingen­ting verdt om den ikke kan skape økt pro­duk­ti­vi­tet og sette flere penger i omløp. Verdi er mar­keds­verdi, et for­hold mellom tilbud og etter­spør­sel. Bruk er å lage papir av trær, eller bensin av olje, eller infra­struk­tu­rer av binære koder, som øker has­tig­he­ten på omløp av varer og tje­nes­ter og infor­ma­sjon. Om det skulle finnes noe slikt som «anvendt lit­te­ra­tur­vi­ten­skap», så skulle den for­mo­dent­lig handle om å bruke det man vet om nar­ra­to­logi eller reto­rikk til å skape storyer som, om de ikke kan selge seg selv, kan selge et kon­sept, et merke, hva som helst.

(Løvaas 2020: iii)

Jeg var så lei av pub­li­se­rings­for­ma­ter som tvang meg til å mate maski­ner med abs­tracts og key­words og tau­to­lo­giske «kunn­skaps­bi­drag»: «Jeg skal nå vise … jeg har nå vist.» Ja, hva er grun­nen til at huma­niora­fag må under­kaste seg normer for viten­ska­pe­lig­het som egent­lig kommer fra andre kunn­skaps­tra­di­sjo­ner, fra sam­funns- og natur­vi­ten­ska­pene? Dette dreier seg selv­sagt om at man (hvem er det, øko­no­mene?) har større håp om at den frie forsk­nin­gen på sam­funns- og natur­vi­ten­ska­pens områ­der vil lede til resul­ta­ter som i sin tur kan brukes. Det vil si brukes til å skape vel­ferd, det vil si øko­no­misk vekst. Uten vekst, ingen vel­ferd. Slik lyder argu­men­tet.

Da jeg leverte avhand­lin­gen, gjorde jeg det sam­ti­dig heroisk slutt med aka­de­mia. Jeg ville skrive og virke fritt! Jeg ville ikke ofre min sjel til bedrifts­øko­no­me­nes guder. Jeg avslut­tet for­or­det mitt med å for­telle at jeg pleide å muntre meg opp i kor­ri­do­rene på vei til hus 12 med å leke med ordene i han­dels­høy­sko­lens slogan. Hva med: Use is worth not­hing wit­hout the abi­lity to know it? Eller: The worth of using is the abi­lity to know not­hing? Eller: Worth is of no use wit­hout knowabi­lity? Dumme, dumme øko­no­mer, tenkte jeg kan­skje, som ikke tenker på annet enn penger.

Penger, penger, penger. Selv vil jeg helst slippe å tenke på penger, slippe å ta i dem. Og så lenge jeg har penger, i form av en sum på en konto som er for­bun­det med et kreditt­kort samt en Swish-appli­ka­sjon og en bank-ID på en mobil­te­le­fon, noe jeg ube­mer­ket kan bære med meg, behø­ver jeg jo heller ikke tenke på dem. Så lenge jeg har en anse­lig sum vekt­løse penger, har jeg ingen grunn til å frykte for mor­gen­da­gen. Jeg tren­ger ikke spinne og samle i hus. Helt uan­strengt kan jeg spa­sere rett inn på et enormt vare­hus og ta for meg av det jeg måtte ha lyst på idag. Det vil si, helt ube­kym­ret er jeg vel ikke, jeg tenker jo litt på hvor­dan summen på kon­toen påvir­kes av at jeg pluk­ker med meg varer i butik­ken og blip­per kortet i kassa.

Etter at jeg hadde flyk­tet fra kor­ri­do­rene og kon­flik­tene og rap­por­te­rings­sys­te­mene på uni­ver­si­te­tet, ble summen på kon­toen også dras­tisk påvir­ket av at den auto­ma­tiske måned­lige over­fø­rin­gen av penger til min lønns­konto opp­hørte. Min kreditt­ver­dig­het sank til bunns, og det var ikke lenger like lett å insis­tere på at men­neske­ver­det mitt var noe stort og rikt helt uav­hen­gig av denne kreditt­ver­dig­he­ten. At ver­dien av mitt liv og virke var så uen­de­lig mye mer enn pris­lap­pen mar­ke­det satte på det jeg hadde å by på av tanker og teks­ter til offent­lig­he­ten. I det hele tatt har jeg alltid hatt vondt for å tigge om opp­merk­som­het, vondt for å banke på dører og spørre om noen vil betale for det jeg har å gi.

Den gangen jeg valgte å ta opp stu­die­lån for å stu­dere unyt­tige huma­niora­fag, inn­bilte jeg meg selv at om jeg bare gjorde det bra nok, ville det løse seg med pen­gene. Opp­dra­gene ville komme av seg selv, jeg skulle ikke behøve å tigge. Nå hadde jeg gjort det slutt med uni­ver­si­te­tet fordi jeg innså at mer­par­ten av tiden der ville gå med til pro­fe­sjo­nell tig­ging for å gjøre noe jeg ikke var bekvem med. Skulle jeg bli kri­ti­ker igjen, skrive anmel­del­ser? Jeg brukte så lang tid på å lese bøker og skrive om dem at time­pri­sen ville bli sånn cirka 50 kroner, det gikk jo ikke. Hva skulle jeg gjøre? For gammel til å drømme om en ny kar­riere. For belas­tet med egen hus­hold­ning og omsorg­sopp­ga­ver til å orke å bli vaske­hjelp, hjem­me­hjelp, skift­ar­bei­der.

Mira­ku­løst nok fant jeg en ny gren å sitte på: Kolon forlag og NFFO og inn­kjøps­ord­nin­gen ville ha det verken aka­de­mia eller mar­ke­det ville ha. Nå kunne jeg igjen skrive uten å ofre verken det per­son­lige eller filo­so­fiske for­hol­det til saken, uten å ofre verken humor eller til­tale. Og best av alt, jeg måtte ikke lenger å tenke på penger! Jeg kunne være gene­røs, jeg kunne la nåden virke gjen­nom meg. Jeg siterte en reli­giøs folke­tone som jeg sang i dåpen til sønnen min August, som er født med en ekstra kro­mo­som. Jeg vet om en kilde som ingen kan tømme, og ut av den kilden går levende strømme. Ja, med mitt lange suge­rør inn i den norske stats­kassa, kunne jeg synge: Så kom da enhver som et beger kan trenge. Men kom uten penge, og dryg ei for lenge!

Men pen­gene vil ta slutt, jeg vet jo det.

*

Kul­tur­ar­bei­dere blir stadig oftere minnet på at de ikke kan ta penger for gitt. Den høye tem­pe­ra­tu­ren i dis­ku­sjo­nene rundt Den Norske For­fat­ter­for­enin­gens lit­te­rære råd på vår­par­ten 2024 var en påmin­nelse om det. Den fulgte etter at en gruppe pro­fi­lerte for­fat­tere i frykt for indi­ka­sjo­ner om at dette så aner­kjente orga­net for kva­li­tets­dis­ku­sjon skulle opp­lø­ses, pub­li­serte et opprop i VG. Men tror vir­ke­lig disse for­fat­terne at «deres skrive­kunst» er så «ufat­te­lig viktig for lan­dets ve og vel?» Ja, i kom­men­tar­fel­tet på VGs nett­si­der boblet bit­ter­he­ten opp mot de som tror de er noe. «At de burde være fri­tatt fra slike kje­de­lige og vul­gære ‘mar­keds­me­ka­nis­mer’ (slik som ordi­nære folk må for­holde seg til) burde være unød­ven­dig å pre­si­sere. Det MÅ jo være fel­le­s­ka­pets (sic!) opp­gave å lønne denne eli­tiske (sic!) gjen­gen, så de kan gjøre hva de vil. Og det MÅ være deres egne venner som skal vur­dere hvem som burde få penger.»

I Sve­rige, der ned­byg­gin­gen av offent­lig sats­ning på kultur har kommet lenger enn i Norge, er denne formen for reto­rikk noe man stadig hører også fra det poli­tiske etab­lis­se­men­tet. Et eksem­pel er debat­ten som opp­stod i kjøl­van­net av at Norr­kö­ping kom­mune som­meren 2023 hadde beslut­tet å legge kul­tur­for­valt­nin­gen inn under et nytt kom­mu­nalt super­or­gan, «til­vekst­kon­to­ret». Muse­ene skulle admi­ni­stre­res fra kon­to­ret for Attrak­sjons­kraft, biblio­te­kene og all­menn­dan­nel­sen fra kon­to­ret for Livs­kva­li­tet og resten skulle settes ut til ulike event­fir­maer. På pro­tes­tene mot omor­ga­ni­se­rin­gen, som blant annet ville få dra­ma­tiske følger for det vel­re­nom­merte sym­foni­or­kes­te­ret i Norr­kö­ping, svarte Mode­rat-poli­ti­ke­ren Sophia Jarl (til avisen Expres­sen): ”Kul­tur­eli­ten i Norr­kö­ping (och uppen­bar­li­gen nu också natio­nellt) anser att en sym­foni­or­kes­ter där över 90 procent av bil­jett­pri­set beta­las av skatte­kol­lek­ti­vet ska sitta i orub­bat bo när all annan kom­mu­nal verk­sam­het tvin­gas spara.” Det minste man kan for­lange, mener Jarl, er at de spil­ler noe folk vil ha, det vil si noe folk vil betale for fra egen lomme – Abba!

Sitte i orub­bat bo. Meta­fo­ren som her settes i spill, er den som henter sitt saks­ledd fra fug­le­nes verden, der gjøken som kjent legger sine egg i andres reir. Den stak­kars lille spur­ve­mam­maen ruger og ruger, ikke bare på sine egne, men også på gjø­kens egg. Og etter at eggene er klek­ket, flyr den lille spur­ve­mam­maen på hvile­løs jakt etter mat og mark til de gapende ungene, som den mater og mater og gjøk­un­gen gaper størst og sluker alt med en glupsk­het så stor at det ikke blir noe til de andre ungene, som avtar mens gjøk­un­gen vokser. Til slutt puffer gjøk­un­gen de andre spur­ve­un­gene ut av redet så den kan sitte der i orub­bat bo mens den dumme lille spur­ve­mam­maen fort­set­ter å fø på mons­te­ret som var det hennes eget. Nej ni, sier spur­ve­mamma Sophia Jarl, så dum er ikke jeg, nå skal ikke alle de andre kom­mu­nale spur­ve­barna tvin­ges til å spare mer for gjøk­un­gens skyld, nå får den fø seg selv!

Hvor­dan skal jeg, som tror at både sym­foni­or­kestre og skrive­kunst er viktig for lan­dets ve og vel, for­holde meg til dem som mener at jeg dermed til­hø­rer en elitist (sic!) gjeng? Å rette språk­feil hos sine menings­mot­stan­dere er neppe en god måte å åpne en dis­ku­sjon på om man vil unngå å havne på feil bane­halv­del i kampen mellom kul­tur­eli­ten og skatte­kol­lek­ti­vet. Kan­skje vil det være en bedre stra­tegi å ta skrive­kuns­ten til hjelp for å dekon­stru­ere denne diko­to­mi­ens gyl­dig­het? Men hvor­dan kan man for­vente seg noen lyd­hør­het for slike reto­riske øvel­ser, om man alle­rede er etter­tryk­ke­lig plas­sert på fien­dens ter­ri­to­rium på et kart som – selv om det ikke er i kon­takt med ter­ren­get – synes så dypt og ikke-for­hand­lings­bart inn­gra­vert i majo­ri­te­ten av skatte­be­ta­ler­nes sinn? Hvor­dan gjøre seg hørt når enhver inten­sjon om å «åpne en dis­ku­sjon» alle­rede er kneb­let, siden man alle­rede er stemp­let som selv­rett­fer­dig lom­me­tyv og para­sitt og dermed dis­kva­li­fi­sert som menings­bæ­rende vesen? «Dette hand­ler ikke om annet en (sic!) at disse vill (sic!) stikke fing­rene i lom­me­boka til hard­tar­bei­dende folk, som fak­tisk må pro­du­sere noe folk vill (sic!) ha for å over­leve.»

Hvor­dan få skatte­kol­lek­ti­vet til å forstå at det er de som lar seg lure når nyli­be­rale Mode­rat-poli­ti­kere vil få dem til å tro at det er kul­tu­ren som er gjøk­un­gen i folk­hem­met? De fleste vil vel vende det døve øret til om noen ønsker å for­telle dem at de er dumme. Så du tror du er bedre enn oss, så du tror du er smar­tere enn oss? Ja, men det er jo nær­lig­gende å tenke at det er bra dumt å tro at pri­va­ti­se­rin­gen av goder som er felles og offent­lige, finan­siert gjen­nom skatte­sed­de­len, vil gi hver og en av oss så mye mer å rutte med i det lange løp? Legg ned biblio­te­ket, så kan hver og en iste­den kjøpe seg sin egen bok.

Sett at poli­ti­ke­ren i Sunne, som skal ha fore­slått dette, var min nabo, og jeg ville veksle noen venn­lige ord med ham over gjer­det. Nei, jeg ville ikke ha åpnet sam­ta­len med å si: Hei du dumme, onde nyli­be­ra­list. Kan­skje kunne vi sagt noe om været, og jeg kunne for­hørt meg med ham om hva han tror om vår store bjørk, burde vi få en arbo­rist til å bedømme om den er moden for fel­ling, så den ikke ramler over uthuset hans under neste storm? Kan­skje ville sønnen min kommet bort til oss, og August ville anta­ke­lig spurt naboen om noe med Star Wars, og så kunne jeg nevnt at han takket være sin Star Wars-liden­skap har lært seg å lese så godt i det siste, neida han er for ømskin­net til å se fil­mene, men han fant noen Star Wars-bøker på biblio­te­ket og ble helt hekta. Uten å røpe at jeg visste hva naboen mente om biblio­te­ket, kunne jeg liksom i forbi­gå­ende få ham til å forstå at biblio­te­ket gjør Sunne til et sted der vi små­spur­vene trives, både August og jeg.

«De fleste som lever av å skrive på andres bekost­ning kunne ha jobbet med andre mer pro­duk­tive ting», leser jeg i kom­men­tar­fel­tet til for­fat­ter­opp­ro­pet. «Har du noen gang hånd­ver­kere på besøk?» Ja, det er jo pro­ble­met, det, at også vi som vil leve av å skrive behø­ver penger for å betale hånd­ver­ke­ren som kommer for å utbedre en vann­skade vi ikke kan leve med, eller snekre en ny bok­hylle til oss, så vi får plass til alle bøkene vi ikke har hjerte til å kaste, bøkene som ble utsor­tert fra det offent­lige biblio­te­ket og solgt for fem kroner stykk fordi de skåret lavt på utlåns­sta­ti­stik­ken. Men sett at hånd­ver­ke­ren også var et skri­vende men­neske, sett at Thure Erik Lund kom for å snekre den bok­hylla til oss. Jeg kunne invi­tert naboen på kaffe, så kunne vi satt oss ned i vårt pri­vate biblio­tek, lokal­po­li­ti­ke­ren, Thure Erik og jeg, og tatt en fika. Jeg tror det kunne blitt en morsom sam­tale, jeg tror at lokal­po­li­ti­ke­ren ikke engang ville merke at Thure Erik ikke bare var snek­ker men også for­fat­ter. Jeg tenker meg at de kunne for­telle noen bra bygde­skrø­ner begge to, og så kunne jeg, litt sånn en pas­sant tatt ut en bok av Thure Erik Lund fra hylla: Uranop­hi­lia, sammen med bøkene til høyre og til venstre: Lotta Lotass’ Varia og Kris­tian Lund­bergs Och allt skall vara kärlek.

Jeg kunne spurt naboen om han fikk med seg at da Lotta Lotass var i Sunne for å motta Selma Lager­löfs lit­te­ra­tur­pris (for øvrig og enn så lenge en skatte­fi­nan­siert pris som deles ut av kom­mu­nen), for­talte hun at pris­pen­gene skulle brukes på å for­bedre fug­le­nes bomiljø der hun holdt til, altså på å kjøpe fugle­kas­ser. Fugle­kas­ser for hundre­tu­sen kroner? Det ville ikke bli så mange hus som man kunne tro, fast­slo hun, for de måtte spe­sialsne­kres i ulike stør­rel­ser, med ulike former på hul­lene, for de ulike artene, noen av dem rød­lis­tede, som hun ønsket skulle finne seg til rette i hennes nær­miljø, og med tanke på time­pri­sen for riktig godt snek­ker­hånd­verk … Jeg kunne spurt Thure Erik: Hvor mange sånne litt vriene fugle­hus skulle du kunne snekre for hundre­tu­sen (inklu­dert mate­rial­kost­na­der, skat­ter og avgif­ter)? Og så kunne kan­skje naboen ha for­talt om en annen nabo lenger bort her i trak­tene, at han skal ha lurt mang en som­mer­hus­gjest fra Stock­holm til å kjøpe Ikea-møbler som han hadde skrudd sammen og solgt som hånd­verk, til det tre­dob­belte av Ikea-prisen. Men da en kvinne nektet å betale prisen han for­langte for en fugle­kasse hun hadde bestilt og som han hadde snek­ret helt selv, da gikk han san­ne­lig til retts­sak, og vant.

Vi ville ledd godt, alle tre. Så ville lokal­po­li­ti­ke­ren kan­skje ha felt en kom­men­tar om at den lit­te­ra­tur­pri­sen til Lager­löfs minne kostet kom­mu­nen altfor mye penger. De pen­gene burde iste­den deles ut til kom­mu­nens inn­byg­gere i form gave­kort man kan kjøpe seg hva man vil for i de lokale butik­kene, for å styrke bygdas nærings­liv. Det er jo uan­sett bare kul­tur­tan­ter som går på de pris­ut­de­lin­gene, og hvem er for­res­ten Lotta Lotass? Da kunne jeg skynde meg å si at, ja, det blir gave­kort på 7,7 kroner til hver av Sunnes 13 000 inn­byg­gere. Den laveste summen på de gave­kor­tene, som er prydet med et trykk av Selma Lager­löf, er vel 200 kroner? For­res­ten melker vel bygdas turist­næ­ring Selma for alt hva hun er verdt alle­rede, det er sago­lika Sunne og Selma Spa og Västanå teater som drar tusen­vis av turis­ter hver sommer med opp­set­nin­ger av Selmas for­tel­lin­ger – turis­tene legger igjen penger i butik­kene må vite, det er kul­tur­tan­tene du kan takke for at den butik­ken som har spe­sia­li­sert seg på under­tøy i store stør­rel­ser, ikke har gått kon­kurs. Ja, og så var det Selma hotell, men det gikk kon­kurs og har blitt pusset opp for å huse kom­mu­nal virk­som­het iste­den, det kostet åtti mil­lio­ner, har jeg hørt, faen så dyrt det er med hånd­ver­kere. Men fint har de fått det, gam­lin­gene som for­dri­ver sine siste dager der på Selma-gården.

Og Lotass, nei hun er jo ikke akku­rat en for­fat­ter som kan leve av å selge bøkene sine, slik Lager­löf gjorde til gagns, ikke minst takket være Nobel­pri­sen, men jeg er sikker på at Lager­löf ville ha elsket Lotass’ takke­tale og hun ville ha nikket bifal­lende da Lotass ble valgt inn i Svenska Aka­de­mien i 2009. Her avbry­ter Thure Erik Lund meg, hæ, er Lotta Lotass med i Svenska Aka­de­mien, det visste jeg ikke. Nei, altså, hun var med en stund, men likte seg ikke så godt der, kan jeg si da. Hun likte arbei­det, lesin­gen, men greide ikke å leve opp til de sosiale for­vent­nin­gene som fulgte med. Hun var ikke med på mid­da­gene på Gyl­dene Freden, var aldri på Nobel­fes­ten, aldri på konge­mid­da­gen. Hun merket at kol­le­ger var mis­for­nøyde med henne. Du ville passet bedre inn der, Thure Erik, kunne jeg til­føyd, du ville helt sik­kert likt å henge med Horace og Stig Lars­son på Gyl­dene Freden. Nå skyter den etter hvert litt utål­mo­dige lokal­po­li­ti­ke­ren inn, hva da, var den fise­fine Eng­dahl kompis med krim­for­fat­te­ren? Å, nei ikke han Lars­son, sier jeg da, men til­bake til Lotass – til slutt ble det så vans­ke­lig for henne, sosi­alt altså, at hun trakk seg fra alt sammen. Hu ville vel heller omgås føg­g­lera i nær­mil­jøet sitt, inn­sky­ter Thure Erik, så peker han med en grov snek­ker­fin­ger på Lotass’ Varia som jeg holder i hånda, og spør om det er der hun site­rer Strind­bergs nat­ter­gal­dikt. Ih, ih, ih ih, ih! Var de’ vi? De’ var vi! Og jeg svarer begeist­ret: Vi var de’! Voj, oj, oj, oj, oj, oj! Så slår jeg opp og leser videre:

Titta, lullan, lull-lull-lull-lull-lull – var de’ vi?
Ihih! Titta! lullan; den girar, arrrrrrrrrrr-itz!
Lull-lull-lull-lull-lull-lull! Var de’ di? Titta!
Sir’u, sir’u, sir’u, sir’u?
Dadda! – Dadda! sjätt, sjätt, sjätt, sjätt, sir’u, sir’u?
Nappen; napp, app, app, app, app, app!
Hvit, vit, vit, vit, vit, vit, sir’u lillan!
Tut, tut, tut, tut, tut, tut, sat’n, sat’n, sat’n si!
Lip, lip, lip, lip, lip, lip, ih!
Så, så, så, nä, nä, nä, sa’, sa’, sa’, sa’, sa’ nå!
Ji, jih, guh, guh, guh, guh, gu’hjälp, dadda aitsch!

(Sitert i Lotass 2014: 131)

Lokal­po­li­ti­ke­ren ser skep­tisk på meg, nei hør­dudu, sier han, og tar boka fra meg, vil du høre hvor­dan nat­ter­ga­len vir­ke­lig låter, på svensk? Etter at han har dekla­mert ferdig dris­ter jeg meg til å spørre ham om han vir­ke­lig mente det var så smart å selge ut kom­mu­nens skog på bil­lig­salg, bare for at de pri­vate eierne skulle tjene seg styrt­rike på å snau­hogge rubbel og bit. Kom han i det minste ikke til å savne tur­sti­ene, fugle­san­gen, soppen? Nå begyn­ner Thure Erik på en lang harang om hvor­dan men­nes­kene egent­lig er en slags sopp­le­ge­mer, vi skyter som kjønns­or­ga­ner opp her og der, og da gjerne i klyn­ger. Ulikt van­lige sopper, er men­neske­sop­pe­nes liv påkobla et helt og hol­dent maski­nisk-arti­fi­si­elt rhi­zo­ma­tisk nett­verk som lenge har infil­trert alt vir­ke­lig levende og sugd næring fra det. Folk lever i gigan­tiske com­proma­te­ri­anske struk­tu­rer, sier Thure Erik. Verden er en maskin, en intel­li­gent maskin, den er uopphørlig selv­kon­stru­e­rende, og den renser og trøster seg selv. Bil­dene ligger i flak og danner sinn. Ordene omfor­mer seg selv, og danner tyngde­punk­ter. Nett­ver­kene har stiv­net i sine smi­dige former. Det har dannet seg en ny type reli­gion, å tro på fram­ti­den, men man kan ikke annet enn å nyte øyeblik­ket. Man lever i den full­komne abs­trak­sjon. Til og med ordene vi sier tilhører denne abs­trak­tive fram­tids­ver­den. Ordene formes av bygge­vare­in­du­strien. Det er strøm i ordene. Og når vi snak­ker, er det bare disse ordene som får oss til å se ut som om vi snak­ker. Men i vir­ke­lig­he­ten bor vi bare i ordene våre. Sånn lever vi. (Lund 2005: 173–174)

Jeg ser at lokal­po­li­ti­ke­ren har blitt blank i ansik­tet og urolig i krop­pen, så jeg prøver å komme inn på noe annet, om han kjen­ner til Kris­tian Lund­berg? Han vokste opp med søsken og en sjuk mor i Malmö, de var lut­fat­tige og ble stadig truet med inkasso og utkas­telse, og han selv havnet i små­kri­mi­nelle mil­jøer og mis­bru­ker­pro­ble­ma­tikk. Men så ble han like­vel, mot alle odds, for­fat­ter. Biblio­te­ket var det, som reddet ham. Jeg husker en liten tekst han skrev i 2010, i Kris­ti­an­stads­bla­det. Der for­talte han at når livet er for hardt, når man har spist havre­grøt i tre dager og det ennå bare er den tolvte i måne­den, hva skal man gjøre da? Steke grøten og gå på biblio­te­ket. Biblio­te­ket, skrev Lund­berg, er en åpen plass, en plass av brus og opp­brudd, av hvile og andakt, en plass for dårer og genier, hjem­løse og mil­lio­næ­rer, sultne og mette. Alle der leter etter svar på det samme spørs­må­let: Hvor­dan leve som men­neske? Hvor­dan utvik­les og ikke glemme?

Da Lund­berg ble for­fat­ter gjen­nom­førte han en slags klasse­reise, for­tel­ler jeg, han ble aner­kjent som poet, begynte å bli bekvem i den kul­tu­relle mid­del­klas­sen. Kan­skje ble han altfor bekvem, i alle fall pådro han seg gjeld, for­fat­ter­øko­no­mien strakk ikke lenger til for å betale reg­nin­ger og avdrag, ikke engang krim­bø­kene han skrev for å tjene penger kan ha solgt noe særlig bra, for til slutt skan­da­li­serte han seg med å skrive kri­tikk på sam­le­bånd, uten å ha lest bøkene han skrev om. Han ble avslørt og skam­met seg og havnet i en livs­krise som gjorde at han begynte å jobbe som havne­ar­bei­der på Yarden. Jag skall berätta, leser jeg høyt: Det hela blev verk­ligt först när jag återkom till var­da­gen som kroppsar­be­tare, när jag sänk­tes ned i var­da­gen och blev avplockad allt det som skapar en män­niska, när jag för­vand­la­des till ett ting, ett objekt, en mjuk enhet som kunde räknas in i ett bok­slut eller en kvar­tals­rap­port. (Lund­berg 2011: 14–15)

Mens jeg står der og leser, opp­da­ger jeg at verken Thure Erik eller lokal­po­li­ti­ke­ren sitter her i sofaen hos meg lenger, de har for­duf­tet. Det vil si, det er jeg som ikke lenger klarer å fast­holde dem i mitt hem­me­lige liv på mitt pri­vate biblio­tek, som mate­ria­li­serte krop­per under­lagt tyngde­kraf­ten. Lund­bergs bok Och allt skall vara kärlek er utstyrt med et epi­gram sig­nert Hjal­mar Eks­tröm. Jeg går til bok­sta­ven E for Ekelöf, Eklund, Ekman, og der finner jeg den. Det er en liten bein­hvit bok gitt ut på Eolit forlag i 2007, med tit­te­len Utblot­telse, god å holde i. Den inne­hol­der et utvalg betrakt­nin­ger skre­vet av sko­ma­ke­ren og mys­ti­ke­ren Hjal­mar Eks­tröm, hentet fra tids­skrif­tet Det fördolda lifvet, som kom ut en kort peri­ode på 1920-tallet. Hos Eks­tröm fant Lund­berg trøste­fulle ord om å finne seg selv gjen­nom å tape seg selv. Lund­berg ga sine erfa­rin­ger av opp­høy­else og for­ned­ring mening gjen­nom å skrive dem inn i den kristne for­tel­lin­gen om hvor­dan bare den som er ribbet for all selv­god­het, kan bli mot­ta­ke­lig for nåden. Han skrev om den vil­kårs­løse kjær­lig­he­ten som reddet ham og helet ham og gjorde ham til men­neske. Jeg leser litt her og der i Utblot­telse, det hand­ler hele tiden om å bli stille, om det indre, ånde­lige arbei­det som «leder til Hvilan i Gud, varifrån sedan allt flödar ut» (Eks­tröm 2007: 174). Kilden som ingen kan tømme. Som sluk­ker all tørst.

Men hvor trøste­fullt det enn må ha vært for Lund­berg å lese sitt liv inn i denne for­tel­lin­gen, kan det ikke ha vart, han ble rast­løs og tørst, og han falt til­bake igjen i mis­bru­ket, som hadde gått i arv. Til slutt drakk han seg ihjel. Og jeg, som har levd med den kristne for­tel­lin­gen så lenge, vek­sel­vis i håp og tvil, kjen­ner at jeg blir så trøtt og mis­mo­dig av hele tiden å falle til­bake i dette, som på denne siden av him­me­len er selve grunn­vil­kå­ret: Kna­pp­het. Kampen om godene. Kampen om aner­kjen­nelse. Kampen om opp­merk­som­het. Opp­merk­som­hets­øko­no­mien som, om jeg vil leve av å skrive, tvin­ger meg til å lage noe salg­bart, en story, hva som helst.

Biblio­te­ket er et av få offent­lige rom hvor det fort­satt er mulig å komme uten penger. Men biblio­te­kene er ikke unn­dratt den sam­funns­øko­no­miske hus­hold­nin­gen med knappe res­sur­ser. Det vil si, lenge har sam­funns­øko­no­mene argu­men­tert på denne måten: Kultur, det er et over­skudds­fe­no­men, det er noe vi bare kan ha råd til gjen­nom å over­vinne grunn­be­tin­gel­sen, som er kna­pp­he­ten, og den eneste måten vi kan gjøre det på, er gjen­nom øko­no­misk vekst. Så lenge kultur må finan­sie­res, og så lenge finan­sie­rings­mo­del­lene hviler på øko­no­misk vekst som et ikke-dis­ku­ta­belt pre­miss, utgjør dette et reelt dilemma: At heller ikke kul­tu­ren til­la­tes å se bort fra selve moto­ren som driver den øko­no­miske veks­ten, de vul­gære og kje­de­lige «mar­keds­me­ka­nis­mene».

Også biblio­te­kene må for­svare sin eksis­tens­be­ret­ti­gelse i form av kampen om skatte­pen­ger som kommer fra dem som «pro­du­se­rer noe folk vil ha».

Ube­ha­get i kul­tu­ren i dag: At omsor­gen for kul­tu­relle fel­les­ver­dier hen­vi­ses til å «para­sit­tere» på de nærin­gene som «gene­re­rer» mest skatte­pen­ger, såkalte vekst­næ­rin­ger, noe som i Norge vil si: hav­bruk, smelte­verk, våpen­in­du­stri og olje­ut­vin­ning. Det er vel ikke for mye sagt at disse nærin­gene i sin tur para­sit­te­rer på den tem­por­ære øko­lo­giske like­vek­ten som gjør kloden beboe­lig ikke bare for slike som oss, men­nes­ker, men også for et uen­de­lig antall andre arter. Øko­no­misk vekst, heter det, men hvem er det som vokser, i hvil­ket reir? Er vi da hen­vist til å leve med denne følel­sen av å være kom­pro­mit­tert, inn­fil­tret i den uopp­hør­lig selv­pro­du­se­rende og selv­pa­ra­sit­te­rende maski­nen som Thure Erik Lund kaller «Com­proma­te­ria», en «verden» som glupskt for­tæ­rer sin egen fortid såvel som fram­tid og som dermed har havnet i akutt tids­nød?

*   *   *

I boka Pyro­po­li­tics in a World Ablaze (2020), over­satt til norsk av Anders Dunker, adres­se­rer filo­so­fen Michael Marder den «uan­svar­lige tenden­sen til å grave opp og brenne alle ver­dens olje- og gass­re­ser­ver, noe som ikke bare skaf­fer bren­sel til ver­dens­øko­no­mien», men som også gjør «hele pla­ne­ten til et ild­of­fer til fram­skrit­tets guder» (Marder 2023: 24). Ifølge Marder utgjør brenn­of­fe­rets sub­lime øko­nomi, ideen om at den ende­lige eksis­ten­sen kan veks­les inn i evig liv gjen­nom en ren­sende brann, kjer­nen i en døde­lig nihi­lisme som har modnet i Vesten gjen­nom årtu­se­ner, for å inten­si­ve­res med indu­stria­li­se­rin­gen og den glo­bale energi­pro­duk­sjo­nen som gjør alt liv til brenn­stoff i et menings­løst offer til livets andre.

Men hva er egent­lig et offer? Store Norske Lek­si­kon defi­ne­rer det som «en reli­giøs hand­ling som består i å bringe en gave eller overgi noe, oftest til en guddom, for å opp­rette eller ved­li­ke­holde kon­tak­ten mellom giver og mot­ta­ker». Offe­ret kan ha ulike funk­sjo­ner, «å uttrykke takk­nem­lig­het (for eksem­pel når en del av den første avlin­gen ofres); å be om noe (alt fra mate­ri­elle goder til synds­for­la­telse); å sone moralske feil eller renses fra uren­het; å få del i en gud­doms vesen (for eksem­pel ved å spise noe som iden­ti­fi­se­res med gud­dom­men); å opp­rett­holde eller fornye kosmos (ved å gjenta et offer som først ble utført av gudene i en mytisk urtid)».

I enkelte vediske hymner ber man til offer­il­dens gud Agni om befri­else fra en indre plage, om befri­else fra noe vi har mange ulike, men også uklare ord for: skam, synd, skyld. Gjeld. Hva da, gjeld? Ja, i de vediske så vel som i de bibelske skrif­tene hadde man samme ord for synd som for gjeld. Betyr det at offe­ret var en slags ned­be­ta­ling til gudene, med Agni, denne «bærer av offer­ga­ver» som for­mid­ler? I de mer filo­so­fiske brahminske teks­tene kan man fak­tisk få inn­trykk av at pres­tene tenkte seg offer­hand­lin­ger nett­opp som øko­no­miske trans­ak­sjo­ner der man kjøpte seg mer tid/liv gjen­nom å betale renter og avdrag på en kos­misk gjeld. Man levde i skyg­gen av den mek­tigste av alle kredi­to­rer: Døds­gu­den Yama.

I Zur Genea­lo­gie der Moral (1887) synes Nietz­sche å abon­nere på en slik fore­stil­ling om kos­misk gjeld, når han skri­ver at den enkelte i arka­isk tid for­stod sitt for­hold til sine beskyt­tere, for­fed­rene og klan­le­derne, som et skyld­for­hold. Hva kunne man gi dem til­bake? Offer, svarer Nietz­sche, til stam­fa­de­ren som blir gud, og han fort­set­ter: Kan man noen­sinne gi gudene nok? Den tvilen blir ster­kere jo mek­ti­gere gudene fram­står, i takt med at klaner blir konge­døm­mer og konge­døm­mer impe­rier. Til slutt fram­kal­ler den all­mek­tige kristne guden den mak­si­male skyld­fø­lel­sen på jorda. Opp mot denne all­mak­ten er den kristne stam­fa­de­ren Adam ikke noen gud­dom­me­lig kredi­tor, men selv en lov­bry­ter og skyld­ner – som ikke har noen annen arv å gi videre til men­nes­ke­he­ten, enn den ube­ta­le­lige gjel­den: arve­syn­den. Til slutt gir umu­lig­he­ten av noen­sinne å få ned­be­talt gjel­den opphav til ideen om evig bot­gjø­ring og straff. Det er denne ideen som leder til

den para­dok­sale og red­sels­fulle utvei som for noen tid har gjort det let­tere for den mar­trete men­nes­ke­het, denne kristne geni­strek: at Gud selv har ofret seg for men­nes­kets skyld, at Gud lar seg selv betale seg selv. Gud som den eneste som kan løse men­nes­ket fra det vi ikke selv kan løse oss fra. For­drings­ha­ve­ren som ofrer seg for sin skyld­ner (enten man tror det eller ei) av kjær­lig­het til skyld­ne­ren!

(Nietz­sche 1994: 68)

Slik Nietz­sche ser det, er skyld ingen­ting annet enn gjeld, og gjeld er noe som opp­står idet men­nes­ker begyn­ner å bytte­ting med hver­andre og dermed setter pris på og verd­set­ter det ene mot det andre. Men­nes­ket for­står seg selv som den som måler opp verden, som det bereg­nende dyret. Nietz­sche knyt­ter altså språ­kets, tan­kens og dermed mora­lens opp­rin­nelse til mar­ke­dets opp­rin­nelse, til men­nes­kets til­bøye­lig­het til å bytte en sak mot en annen. I sitt mek­tige verk om gjel­dens his­to­rie, Debt. The First 5,000 Years (2011) påpe­ker David Graeber at Nietz­sche mente at ethvert system som bygger på en slik trans­ak­sjons­lo­gikk må skape kredi­to­rer og debi­to­rer, og at men­nes­ker dermed ble bundet sammen i et nett­verk av skyl­dig­he­ter: dette var mora­lens grunn, ifølge Nietz­sche.

Om man utgår fra Nietz­sches pre­miss om skyld­fø­lel­sens gene­sis, er hele hans reson­ne­ment om arve­syn­den, den evige straf­fen og den absurde kristne løs­nin­gen full­kom­ment logisk, skri­ver Graeber. Ja, hvor­for skulle en all­mek­tig gud som har skapt alt og derfor også i prin­sip­pet eier alt og alle, kreve beta­ling, fra hvem? Er det over­ho­det rime­lig å tenke seg for­hol­det mellom men­nes­ker og en slik Gud som et bytte­for­hold? Kan­skje var da også Nietz­sches poeng, til­føyer Graeber, å påvise absur­di­te­ten i hele denne ideen om en kos­misk gjeld, ut fra et reson­ne­ment som tar utgangs­punkt i den gjengse bor­ger­lige ideen om men­nes­kets natur: «at vi er rasjo­nelt bereg­nende maski­ner, at den kom­mer­si­elle egen­in­ter­es­sen går foran sam­fun­net, at ‘sam­fun­net’ selv bare er en måte å mid­ler­ti­dig tøyle den natur­lige kon­flik­ten på» (Graeber 2011: 78, min overs.). Men dette gjør også at Nietz­sches reto­riske spill ikke har gyl­dig­het uten­for ram­mene av nett­opp en slik bor­ger­lig moral.

Er vir­ke­lig den mest natur­lige etiske impul­sen å holde regn­skap med hvem som skyl­der hvem hva, spør Graeber. Det finnes jo for­hold som ikke kan redu­se­res til et utbytte mellom sym­met­risk like­ver­dige parter, og som det like­fullt ville være absurd å unndra mora­len; som for­hol­det mellom mor og barn. Pro­ble­met med en moral som hviler på bytte­han­del, er at den ikke bare for­ut­set­ter gjen­si­dig­het, men også sepa­ra­sjon. Bare så lenge utbyt­tet er ufull­sten­dig, består rela­sjo­nen, som en kvan­ti­fi­ser­bar skyld-rela­sjon; først når en gjeld er betalt, gjen­opp­ret­tes jevn­byr­dig­het og begge parter kan gå hver til sitt (Graeber 2011: 122).

Nett­opp fordi offe­rets funk­sjon, om vi skal tro reli­gions­his­to­ri­kerne, er å opp­rette kon­takt mellom men­nes­ker og guder, blir ideen om offe­ret som ned­be­ta­ling på en kos­misk gjeld, absurd. Ja, hva stod de for, gudene som eksem­pel­vis brahmi­nene ofret til? For­fed­rene og etter­kom­merne, fore­slår Graeber, altså 1) våre for­eldre, 2) de vise og 3) men­nes­ke­he­ten. Hvor­dan «beta­ler» man en sånn eksis­ten­si­ell gjeld? Til for­eld­rene: gjen­nom selv å bli for­el­der (noe man selv­sagt også kan bli i over­ført betyd­ning), til de vise: gjen­nom selv å bli vis, til men­nes­ke­he­ten: gjen­nom å være gjest­fri og selv bli men­neske (Graeber 2011: 57).

Det finnes åpen­bart større eller mindre inn­slag av magisk tenk­ningi de reli­giøse offer­hand­lin­gene, der de som utfø­rer ritua­lene bindes sammen gjen­nom frams­ver­gel­sen av høyere skjebne­mak­ter som man vil takke, tjene, blid­gjøre eller til og med spise, for å få del i deres makt. Men hvor kommer da denne ideen fra om at det skulle være mulig å bestikke gudene, eller kjøpe seg fri fra gud­dom­me­lig straff? At det altså tross alt skulle være mulig å kjøp­slå med kosmos eller regu­lere sitt for­hold til for­fed­rene og etter­kom­merne som gjaldt det å få orden i et balanse­regn­skap?

I de vediske skrif­tene blir ild­gu­den Agni «bærer av offer­ga­ver», og, som nevnt, kunne visse hymner gi inn­trykk av at det hand­let om livs­for­len­gende rente­av­drag på en gjeld til den mest skrem­mende av kredi­to­rer, Døden. I beste fall kunne, med Agnis hjelp, til og med døden over­vin­nes. «I sam­kvem med Agni blir en mate­ri­ell kropp for­vand­let til en ånde­lig kropp som ikke lenger kan øde­leg­ges», skri­ver Marder om det han kaller «veda­enes sub­lime øko­nomi», der mate­ri­ell øde­leg­gelse i ilden blir inn­løst i «ånde­lig beva­ring» (Marder 2023: 119–120).

I ele­ment­læ­ren for­bin­des ofte vannet med det kvin­ne­lige, ilden med det mann­lige, og Marder ser i den hin­du­is­tiske tra­di­sjo­nen en mytisk over­gang til patri­ar­ka­tet idet offer­il­den anten­nes, en over­gang «fra den matri­ar­kalske fly­tende kva­li­te­ten hos Agnis for­mødre til de rigide makt­for­hol­dene i det mas­ku­line». I den patri­ar­kale kul­tu­ren gis ilden hva Marder kaller ele­ment­su­ve­re­ni­tet, og den er for­bun­det med en dypt for­ank­ret forakt for mate­rien: Ilden for­tæ­rer den urene mate­rien og for­ed­ler den udø­de­lige sjelen som stiger opp, og ilden blir slik et uni­ver­sal­me­dium for sub­lime trans­ak­sjo­ner. Marder site­rer Hera­k­lit: «Alle ting er et likt bytte for ild, og ilden er et bytte for alle ting, slik varer er et bytte for gull og gull for varer.» (Marder 2023: 120)

I den kristne tra­di­sjo­nen gjør den samme sub­lime øko­no­mien seg gjel­dende i inder­lig­gjø­rin­gen og ånde­lig­gjø­rin­gen av brenn­of­fe­ret, eller holo­caust som erden latinske over­set­tel­sen av det hebra­iske navnet på den typen offer der hele dyret blir lagt på alte­ret for å bren­nes. Når Augus­tin i sine les­nin­ger av bibe­lens salmer skal for­klare betyd­nin­gen av ordet holo­caust, skri­ver han om hvor­dan den tro­ende lar sitt hjerte antenne av den gud­dom­me­lige kjær­lig­he­ten i en total hen­gi­velse. Her tar hjer­tets bren­nende inder­lig­het så å si plas­sen til krop­pen på offer­bå­let.

Men er det vir­ke­lig rime­lig å hevde at den kapi­ta­lis­tiske ånd som er så glupsk på energi at den må brenne og for­bruke all mate­rie, står i direkte kon­ti­nui­tet med den ånd som satte ikke bare Augus­tins, men også Frans av Assi­sis hjerte i brann og fikk ham til å ta Jesus på ordet og avstå fra alt han eide, ja til å for­akte penger som pesten selv? G.K. Ches­ter­ton for­tel­ler i sin bok om hel­ge­nen fra 1923, St. Fran­cis of Assisi, at Frans aldri riktig for­stod hva penger var. En berømt epi­sode fra Frans’ hel­gen­bio­grafi, som pekte fram mot hans senere omven­delse, kan illust­rere dette. Da han var 23 år dro han på pile­grims­reise til Roma. I Peters­kir­ken merket han seg at folk ga små summer i penge­ga­ver. Selv tok han fram pungen og kastet alt inn­hol­det gjen­nom åpnin­gen på penge­kista. Etter å ha kastet fra seg pen­gene, skal han ha byttet klær med en tigger og satt seg på kirke­trappa for å tigge om almis­ser. Ja, det er noe nesten tea­tralt over Frans’ omgang med penger: Før fat­tig­doms­løf­tet likte den unge Frans å spille rollen som nåde­full gent­le­man, som med en nesten frivol gene­rø­si­tet betalte alle reg­nin­ger han kom over. Med sin fars, kles­hand­le­rens penger, må vite. Etter fat­tig­doms­løf­tet ville han ikke lenger ta i penger, han ville tjene Gud, ikke Mammon.

*

Men hva er egent­lig penger? Legem­lig­gjø­rin­gen av en uni­ver­sell ekvi­va­lent, vare­nes vare, varen som kan byttes inn i alle andre varer og som nett­opp i kraft av sin bytte­verdi blir så attrå­ver­dig? Eller gjelds­brev, rett og slett? Pen­gene befin­ner seg alltid i en slags sve­vende til­stand mellom vare og gjelds­brev, påpe­ker Graeber, som i sin bok om gjel­dens his­to­rie fram­for alt vil to øko­nomi­his­to­riske myter til livs: myten om bytte­han­del og myten om den opp­rin­ne­lige skyl­den. Disse kan fram­stå som mot­po­ler, men er mer som to sider av samme mynt. På den ene siden av mynten har du «kronen», sym­bo­let for den poli­tiske myn­dig­he­ten som har latt mynten preges og som repre­sen­te­rer gudene eller sam­fun­net som vi altså skulle stå i et opp­rin­ne­lig skyld­for­hold til; på den andre siden «klaven», med den eksakte angi­vel­sen av myn­tens verdi som beta­lings­mid­del (Graeber 2011: 73).

Det finnes verken antro­po­lo­gisk eller his­to­risk empiri som bekref­ter at det fantes frie mar­ke­der for per­son­lig ufor­plik­tende bytte­ope­ra­sjo­ner før penger ble intro­du­sert. Der­imot finnes det eksemp­ler på gave­øko­no­mier der men­nes­ker i et sosi­alt nett­verk hjel­per hver­andre. Den som har to okser kan gi bort eller låne ut den ene til naboen som ikke har noen. Naboen vil kjenne seg for­plik­tet til å gi noe til­bake ved lei­lig­het. Når nett­ver­kene av for­plik­tel­ser utvi­des, kan det oppstå et behov for å for­ma­li­sere og holde orden på til­gan­ger og skyl­dig­he­ter. Det avgjø­rende momen­tet i pen­ge­nes his­to­rie var opp­fin­nel­sen av sys­te­mer med hvilke til­gan­ger og skyl­dig­he­ter kunne balan­se­res mot hver­andre, det var, kort sagt: regn­skaps­fø­ring. En over­før­bar skyl­dig­het er det samme som gjeld, og det penger medi­e­rer er like mye gjeld som bytte­verdi.

Det var i samme øye­blikk som kreditt, dette at man har noe ute­stå­ende hos hver­andre, ble løs­gjort fra til­lits­ba­serte rela­sjo­ner mellom men­nes­ker som ga hver­andre løfter, at mynter kom i omløp, og det avgjø­rende med myn­tene var strengt tatt ikke deres inne­bo­ende verdi, men at noen garan­terte deres verdi, kei­se­ren eller kongen. Det var i aksial­ti­den (ca. 800 før til 600 etter Kris­tus), en tid preget av makt­kamp mellom stater og fyrste­døm­mer, av erob­rin­ger og krig, at mar­ke­der opp­stod der edel­me­tal­ler ble brukt som beta­lings­mid­del. Avgjø­rende for fram­veks­ten av denne typen mar­ke­der var ikke bare krig, men en ny form for krig, der sol­da­tene ikke var aris­to­kra­ter, men spe­sial­trente yrkes­sol­da­ter. Hvor­dan fø på og belønne en armé av leie­sol­da­ter? Å gi dem husdyr ble for tung­vint. Gjelds­brev ville være verdi­løse i leie­sol­da­te­nes hjem­land. Løs­nin­gen var enkel: Hers­kerne betalte sine sol­da­ter med det sol­da­tene selv kunne bære med seg av verdi fra sine plynd­rings­tok­ter: edle metal­ler. Disse lot kei­se­ren prege med sitt bilde, de ble til mynter.

Å kreve inn skatt i form av mynter var en effek­tiv måte å få lokal­be­folk­nin­gene til å for­sørge leie­sol­da­tene på; det gav dem et insen­tiv til å handle med lite til­lits­vek­kende frem­mede, fordi sol­da­tene kunne betale med det folk trengte for å kunne gi kei­se­ren hva kei­se­rens var. Såkalte frie mar­ke­der vokste altså fram paral­lelt med eks­pan­de­rende, krig­fø­rende stater som både behøvde en enkel måte å betale sol­da­tene på, og en enkel måte å kreve inn avgif­ter, bøter og skat­ter fra befolk­nin­gen på. Stats­mak­ters pre­gede mynter for­trengte dermed de ulike sosiale valu­ta­ene som alle­rede var i bruk på lands­bygda, og en slags enhet­lige nasjo­nale mar­ke­der ble etab­lert. Kei­se­rens makt var fram­for alt en medial makt. Det var han som hevdet eien­doms­rett til selve infra­struk­tu­ren som bandt det eks­pan­de­rende riket sammen.

Graeber beskri­ver på mange måter de store ver­dens­re­li­gio­ne­nes fram­vekst i aksial­ti­den som en reak­sjon på den paral­lelle fram­veks­ten av mar­ke­der, stat­lige for­valt­nings­sys­te­mer og mili­tære angreps­kri­ger, det han kaller mili­tær-mynt-sla­veri-kom­plek­set, som igjen ble legi­ti­mert gjen­nom nye mate­ria­lis­tiske filo­so­fier. Mate­ria­lis­tiske i dobbel for­stand: Man så for seg seg en verden skapt av mate­ri­elle kref­ter sna­rere enn gud­dom­me­lige makter, og man fore­stilte seg akku­mu­la­sjon av mate­ri­ell vel­stand som men­neske­li­vets høy­este mål. Ved hjelp av de nye intel­lek­tu­elle verk­tøy­ene som de uper­son­lige mar­ke­dene hadde fram­brakt ble moralske for­plik­tel­ser kon­sep­tua­li­sert i termer av bytte­for­hold og gjeld i forsøk på å finne en ny grunn for med­men­nes­ke­lig­het, men disse for­sø­kene viste seg ofte util­strek­ke­lige og utløste en eska­pis­tisk leng­sel etter en helt annen verden der gjeld og synd – og dermed alle kom­pro­mit­terte verds­lige for­bin­del­ser – helt og hol­dent kunne utlig­nes (Graeber 2011: 248–249). 

Nett­opp i leng­se­len etter frihet fra såvel sosiale bånd som fra krop­pen i begjæ­rets vold, slo den gnos­tiske ver­dens­for­ak­ten, eller for­ak­ten for mate­rien inn. Denne for­ak­ten som Michael Marder for­bin­der med den patri­ar­kale pyro­po­li­tik­ken som er beredt til å veksle inn alt levende i ideen om evig liv, og som han til­bake­fø­rer til brenn­of­fe­rets sub­lime øko­nomi. Men kan det tenkes at Marder for­veks­ler det som i utgangs­punk­tet var reak­sjo­ner på “mate­ria­lis­tiske” ideo­lo­gier, der man fore­stil­ler seg akku­mu­la­sjon av mate­ri­ell vel­stand som men­neske­li­vets høy­este mål, med disse ideo­lo­gi­ene selv?

Graeber påpe­ker at ren grå­dig­het og ren gene­rø­si­tet er kom­ple­men­tære begre­per, og hva som er mer inter­es­sant: at insis­te­rin­gen på renhet på sett og vis er en følge av at uper­son­lige, fysiske kon­tant­pen­ger hadde gjort sin entré på mar­keds­plas­sene – som nå utgjorde en egen, antatt ikke-ånde­lig sfære i det men­nes­ke­lige livet:

om noen avset­ter et spe­si­fikt sosi­alt område helt og hol­dent til egen­nyt­tig erver­velse av mate­ri­elle ting, er det nesten uunn­gåe­lig at det snart kommer noen andre som reser­ve­rer et annet domene i hvil­ket man kan preke om hvor­dan de mate­ri­elle tin­gene er uvik­tige i lys av høyere ver­dier: at ego­isme – eller til og med jeget som sådan – er illu­so­risk, og at det er bedre å gi enn å ta imot. Om ikke annet er det uten tvil betyd­nings­fullt at alle aksial­ti­dens reli­gio­ner betonte vik­tig­he­ten av barm­hjer­tig­het, et begrep som tid­li­gere knapt hadde eksis­tert.

(Graeber 2011: 249)

I aksial­ti­den vokste altså ver­dens­re­li­gio­ne­nes barm­hjer­tig­hets­idea­ler fram i oppo­si­sjon til de fram­vok­s­ende impe­rie­mak­te­nes mate­ria­lis­tiske ver­dier, som for­kynte den ster­kes­tes rett. I mid­del­al­de­ren, som inn­traff idet de ulike impe­rie­nes eks­pan­de­rende mili­tær-mynt-sla­veri-kom­plek­ser nådde sin grense og slo over i krise, begynte de to sfæ­rene, øko­nomi og reli­gion, å vokse sammen igjen, for­kla­rer Graeber. For­bin­del­sen mellom krig, edel­me­tal­ler og sla­veri ble brutt, og det øko­no­miske livet, fra inter­na­sjo­nal handel til lokale mar­ke­der, ble i stadig større grad styrt av reli­giøse makt­ha­vere. En kon­se­kvens av dette var at man mange steder gikk til­bake til bruk av kreditt­pen­ger og sosiale øko­no­mier.

*

Er kapi­ta­lis­mens ånden seku­la­ri­sert kris­ten ånd, eller må kapi­ta­lis­men sna­rere betrak­tes som en reli­gion i egen rett, som Walter Ben­ja­min argu­men­te­rer for i den korte teks­ten «Kapi­ta­lis­men som reli­gion» fra 1921 (over­satt av Pål Nor­heim i Vagant, 15/6 2009); en reli­gion som har utvik­let seg para­sit­tært på kris­ten­dom­men på en slik måte at kris­ten­dom­mens his­to­rie til slutt har blitt his­to­rien om dens para­sitt: kapi­ta­lis­men? I boka Capi­ta­lism and Chris­tia­nity (2024) knyt­ter den ita­li­enske øko­nomi­his­to­ri­ke­ren Luigino Bruni an til denne tanken når han skri­ver at kapi­ta­lis­men er en gjøk som har lagt egget sitt i mange kristne reder (kato­lik­kers, luthe­ra­ne­res, kal­vi­nis­ters, bap­tis­ters …). Verts­fug­lene har for­veks­let det frem­mede egget med sine egne, og så snart eggene ble klek­ket kvit­tet gjøk­un­gen seg med sine søsken for å suge til seg all næring fra de uvi­tende kristne adop­tiv­mød­rene.

Bruni for­kla­rer at grun­nen til at kapi­ta­lis­men kunne para­sit­tere på kris­ten­dom­men, var at kris­ten­dom­men i sin tur para­sit­terte på en annen tra­di­sjon: den romerske. Her begyn­ner det imid­ler­tid å gå i surr med saks­led­det i gjøk­meta­fo­ren, for mener Bruni at kris­ten­dom­men legger sine egg i den romerske kul­tu­rens rede – og at den romerske kul­tu­ren for­veks­ler dem med sine egne? Eller mener han at kapi­ta­lis­mens egg som ble lagt i kris­ten­dom­mens reir alle­rede var et råt­tent romersk egg? 

Hvor­dan det nå måtte være med eggene og gjøk­un­gen; Bruni griper til­bake til en skjell­set­tende debatt i den tid­lige kirke­his­to­rien, en debatt som utspilte seg mellom Pelagius og Augus­tin og som hand­let om synet på eien­dom. Da Jesus sa at det er vans­ke­li­gere for en rik mann enn for en kamel å komme inn i Guds rike, mente han ikke at det var galt å eie i og for seg, hevdet Augus­tin, det han siktet mot var hov­mo­dig­het, altså en syndig til­bøye­lig­het hos den som eide. Pelagius på sin side målbar et neg­a­tivt syn på rikdom som noe kom­pro­mit­te­rende i seg selv; man kan neppe bli rik på helt og hol­dent rett­skaf­fent vis. Jesu bud skulle derfor tas bok­sta­ve­lig: den rike måtte selge alt han eide og gi pen­gene til de fat­tige; ikke gav­mild­he­ten, men den fri­vil­lige avstå­el­sen fra eien­dom var selve den frel­sende hand­lin­gen. 

Det pela­gianske mot­toet, bli kvitt de rike og du vil ikke finne noen fat­tige, vant mindre gehør blant kir­kens menn enn det augus­tinske: Bli kvitt hovmod så vil rik­dom­men ikke ligge den rike til last. Hos Augus­tin kunne det ytre men­nes­ket som hadde sitt virke i denne verden, juri­disk sett ha store eien­dom­mer og sam­ti­dig være fattig i ånden og mot­ta­ke­lig for nåden. Så lenge han rent spi­ri­tu­elt hadde gjort seg av med ethvert hovmod, kunne det sågar være en fordel å være rik. Rik og gene­røs. Bruni kom­men­te­rer lako­nisk: Gjen­nom å utvide nål­øyet betrak­te­lig, kunne kame­len tross alt klemme seg igjen­nom til guds­ri­ket (Bruni 2024: 7). 

Bruni påpe­ker at det var man­ge­len på en prag­ma­tisk dok­trine om vel­ferd i evan­ge­liene som gjorde at teo­lo­gene og kirke­fed­rene over­tok de fore­lig­gende gresk-romerske model­lene. Struk­tu­rer og prak­sis som vernet eien­doms­ret­ten og lot de rike fram­stå som vel­gjø­rere fantes alle­rede i det senro­merske riket, og det var disse prak­si­sene som ble videre­ført da kris­ten­dom­men ble en impe­ri­e­re­li­gion. Gjen­nom å gi almis­ser til de fat­tige og betale skatt til kirken, alles mor, kunne rike sikre seg – om ikke en statue på Forum – så en i para­di­set. Den kristne øko­no­miske etik­ken vokste såle­des para­sit­tært på det romerske impe­riet som var i opp­løs­ning. Her velger imid­ler­tid Bruni et litt venn­li­gere saks­ledd til sin para­sitt­meta­for enn gjøk­un­gen, nemlig podin­gen. Den kristne grenen ble podet inn på det gresk-romerske treet med sin pri­vate og offent­lige etikk (Bruni 2024: 7).

Paral­lelt med denne utvik­lin­gen vokste det imid­ler­tid fram en annen beve­gelse med et annet syn på rikdom, nemlig klos­ter­be­ve­gel­sen. Mens lek­menn fikk mulig­he­ten til å slutte seg til en øko­no­misk etikk som det var let­tere å forene med de alle­rede fore­lig­gende måtene å orga­ni­sere fami­lie- og sam­funns­liv på, ble evan­ge­lie­nes ideer om fel­les­eie prak­ti­sert av nonner og munker i klost­rene. Høy­mid­del­al­de­rens tig­ger­mun­ker var imid­ler­tid de første som insis­terte på å leve som Jesus lærte gjen­nom å gi avkall på eien­dom over­ho­det, også fel­les­eie. Dette var i en tid da frie mar­ke­der og inter­na­sjo­nal handel igjen hadde satt fart i mynt­pro­duk­sjo­nen i de nord­ita­li­enske bysta­tene, en tid da en ny bor­ger­klasse utford­ret eldre hie­rar­kiske og føy­dale struk­tu­rer.  

Jeg tror ikke Frans var noen ond mann, hevdet Martin Luther i sine kom­men­ta­rer til Første Mose­bok, men han var naiv og dum. Hans dumhet bestod i troen på at penger var noe ondt i seg selv, og i at han ikke for­stod at Gud alle­rede hadde utløst men­nes­ke­nes skyld med Jesus som løse­penge og dermed hadde gjort Frans’ selv­opp­of­rende øvel­ser over­flø­dige. Luther var selv­sagt inne på noe da han påpekte at det ikke var pen­gene selv som var onde, men mis­bru­ke­nav dem. Penger er jo strengt tatt bare et medium. Men hvor lett er det å fast­holde denne inn­sik­ten, så lenge penger i prak­sis fun­ge­rer som uen­de­lig akku­mu­ler­bar uni­ver­sell ekvi­va­lent, varen som kan byttes inn i alle andre varer?

Frans av Assisi målbar gjen­nom selve sin livs­form en kri­tikk av så vel opp­hop­nin­gen av rikdom hos kir­kens ledere som av den ver­dens­fra­vendte til­bake­trek­nin­gen i klost­rene, og fore­grep slik, om enn på en mindre kon­fron­te­rende måte, Luthers doble opp­gjør med per­ver­sjo­nene i det kristne from­hets­li­vet: På den ene siden med det ritu­elle livet uten­for klost­rene, der kjøp og salg av reli­kvier og avlats­brev kom­pro­mit­terte det han anså som det sen­trale kjær­lig­hets­bud­ska­pet, som skulle opp­heve all kjøpslå­ing i guds­re­la­sjo­nen. På den andre siden med det ritu­elle livet i klost­rene, der man kjøp­slo med Gud gjen­nom skinn­hel­lige aske­tiske øvel­ser.

Det Luther ikke for­stod, var at Frans’ avstå­else fra å bruke penger utgjorde et langt mer radi­kalt opp­gjør med ideen om kjøpslå­in­gensrele­vans i guds­re­la­sjo­nen enn Luthers eget, siden Frans ikke kunne skille sitt for­hold til Gud fra for­hol­det til andre men­nes­ker og alt det skapte. I mot­set­ning til Augus­tin og Luther leste Frans Jesu bud om å avstå fra eien­dom bok­sta­ve­lig. Mens Luther i likhet med Augus­tin skilte det ytre og falne men­nes­ket i denne verden fra det indre, som gjen­nom en spi­ri­tua­li­sert form for fat­tig­dom ble mot­ta­ke­lig for nåden, ville Frans bli den han etter­lig­net, i det indre så vel som i det ytre. Han ville bære livet sitt fram som et levende offer til Gud.

Luthers trang til å unndra nådens rene gave­ka­rak­ter fra enhver kom­pro­mit­te­rende trans­ak­sjons­lo­gikk utar­met sam­ti­dig troen på at Gud ikke bare åpen­barte seg gjen­nom ordet, men også gjen­nom mate­ri­elle ting og krop­per. Sik­kert er at den sakra­men­tale for­stå­el­sen av vir­ke­lig­he­ten var for­bun­det med et mul­ti­sent­risk øko­no­misk verd­set­tel­ses­sys­tem, der noe viste til noe annet ikke bare gjen­nom repre­sen­ta­sjon, men også gjen­nom del­ta­kelse, der alt ikke var sam­men­lign­bart med alt – der alt med andre ord ikke kunne veks­les inn i en uni­ver­sell ekvi­va­lent, hva enten det var navnet Jesus, klin­gende mynt, eller sifre på en konto. Når Luigino Bruni argu­men­te­rer for at refor­ma­sjo­nen inne­bar en ny ven­ding som la til rette for utbre­del­sen av den kapi­ta­lis­tiske ethos, legger han særlig vekt på kon­se­kven­sene av Luthers tore­gi­ments­lære. En util­sik­tet kon­se­kvens av den skarpe grense­drag­nin­gen mellom det indre og det ytre men­nes­ket, var at grå­dig­he­ten etter hvert skulle få fritt spille­rom på mar­ke­det, i takt med at seku­la­ri­se­rings­pro­ses­sen avskaf­fet den så avgjø­rende aksen i Luthers sosial­etikk, rela­sjo­nen til en nåde­full Gud.

*

Strengt tatt betyr øko­nomi ikke annet enn «hus­hold­ning med knappe res­sur­ser». Det å «øko­no­mi­sere» for­stås på sin side gjerne som det å nå et bestemt mål med minst mulig inn­sats. «Alt annet likt», som det heter, vil øko­no­mi­se­ring gi «pro­duk­ti­vi­tets­vekst». Ved hjelp av sam­ar­beid og tek­nikk har pro­duk­ti­vi­te­ten akse­le­rert og befridd svært mange men­nes­ker fra mat­strev med mus­kel­kraft og kropps­sli­ta­sje som inn­sats. Men den eks­plo­sive pro­duk­ti­vi­tets­veks­ten som fulgte i kjøl­van­net av indu­stria­li­se­rin­gen, er ikke et resul­tat av sam­ar­beid og tek­nikk alene, men også av en for­stok­ket for­stå­else av for­hol­det mellom middel og mål. Så snart «pro­duk­ti­vi­tets­vekst» blir selve målet, mister man lett av syne hva hus­hold­ning dreier seg om, utover det å «pro­du­sere»: nemlig om å skape et hjem der men­nes­ker trives i sam­spill med sine omgi­vel­ser. Det er i hus­hol­det barnet blir ønsket vel­kom­men til verden og knyt­ter sine første rela­sjo­ner, til andre men­nes­ker, og til ting. Det er gjen­nom til­eg­nel­sen av ulike kropps­tek­nik­ker barnet knyt­ter seg til sine fysiske omgi­vel­ser, og disse kropps­tek­nik­kene er en slags arbeid, en «inn­sats» som også har egen­verdi, en egen­verdi man lett taper av syne om øko­no­mi­se­ring betyr «minst mulig inn­sats» for å oppnå samme mål.

Det er selv­sagt ikke gitt at mer tra­di­sjo­nelle og før­in­du­stri­elle hus­hold­nin­ger med nød­ven­dig­het skapte triv­sel – i det minste ikke for alle. For­mo­dent­lig var det langt mindre mest­rings­glede og egen­verdi i det tunge og repe­ti­tive arbei­det som ble pålagt husdyr og slaver, enn i hånd­verk, inn­red­ning, mat­lag­ning, under­vis­ning. Sam­ti­dig er det et tanke­kors at den vold­somme pro­duk­ti­vi­tets­øk­nin­gen som fulgte nye meto­der for å «utvinne» energi, ikke har opp­he­vet sla­veri eller gitt flere mulig­het til å knytte seg til sine omgi­vel­ser gjen­nom menings­fulle akti­vi­te­ter som gir mest­rings­glede og skaper til­hø­rig­het.

Den pro­fitt­drevne kapi­ta­lis­men er en nihi­lis­tisk øko­no­misk modell som gjør vekst til et null­sum­spill: Mer blir samme i regne­styk­ket der mindre inn­sats bare betyr at inn­sat­sen som blir til overs, så å si, må settes i sir­ku­la­sjon, inves­te­res, som det heter, i noe annet. Uti­li­ta­ris­men, som ikke ser noen annen verdi enn nytte­verdi, gjør inn­sats til kost­nad. Samme for mindre er å redu­sere kost­na­dene. Men energi i seg selv blir ikke regnet som inn­sats og derfor heller ikke som kost­nad: Det er utvin­nin­gen som regnes. At såkalt øko­lo­gisk bære­kraft er et pre­miss for sosial og øko­no­misk bære­kraft, har man visst lenge, men det synes ikke å få poli­tiske kon­se­kven­ser. Er poli­tiske beslut­nin­ger som hviler på øko­no­miske model­ler uten noen form for øko­lo­giske og etiske hensyn, over­ho­det legi­time? Hvor­dan kan man holde seg med sam­funns­øko­no­miske kalk­y­ler som ser bort fra alle andre ver­dier enn nytte­ver­dien? Som ser bort fra rele­van­sen av ver­dier som sam­ar­beid, til­hø­rig­het, klok­skap og rett­fer­dig­het? 

Først da jeg fikk klart for meg hva penger i rea­li­te­ten er, nemlig gjelds­brev – penger lages av ingen­ting hver gang en bank utste­der et lån – for­stod jeg hva Walter Ben­ja­min kan ha ment da han skrev at kapi­ta­lis­men er det første his­to­riske til­fel­let av en reli­gion som ikke renser fra synd, men skaper skyld. «Kapi­ta­lis­men er fei­rin­gen av kul­tu­sen sans rêve et sans merci», en kult uten drøm­mer og uten nåde, skri­ver Ben­ja­min. “Der finnes det ingen ‘ukedag’, ingen dag som ikke er hel­lig­dag i ordets fryk­te­lige betyd­ning: en utfol­delse av all slags sakral pomp og prakt, til­be­del­sen som ytterste anstren­gelse.” (Ben­ja­min 2009) Ingen jubelår med gjelds­slet­ting og for­soning i sikte her. Der­imot finans­kri­ser og red­nings­pak­ker for å holde «hju­lene i gang» og gjelds­bob­ler som sprek­ker og hver gang med­fø­rer en omfor­de­ling som gjør de fat­tige fat­ti­gere og de rikeste rikere.

Kapi­ta­lis­men er, slik Ben­ja­min fram­stil­ler det, en kult som ikke for­so­ner, men for­dy­per skyld­be­visst­he­ten, gjør skyl­den uni­ver­sell, hamrer den inn i bevisst­he­ten. Her dukker altså ideen om kos­misk gjeld opp igjen, ideen om at selve livet er en gjeld til gudene – bare at gudene ikke er kos­miske, ikke større enn men­nes­kene.

Å inngå i den penge­ba­serte mar­keds­øko­no­mien er å bytte ut et per­son­lig avhen­gig­hets­for­hold til noen få, med et uper­son­lig avhen­gig­hets­for­hold til mange, det er å avpasse sin egen akti­vi­tet på mar­ke­det til summen av et uen­de­lig antall andre aktø­rers akti­vi­tet. Men den mar­keds­li­be­ra­lis­tiske vekst­mo­del­len ford­rer at vi tror på en løgn, nemlig den at summen av atfer­den til pri­vat­per­soner med pri­vate penger som hand­ler ut fra egen­in­ter­esse på et fritt marked, er det beste og rikeste av alle sam­funn. Det beste av alle sam­funn er altså en sum av iso­lerte indi­vi­der som kon­kur­re­rer med hver­andre, og som ikke bindes sammen gjen­nom gaver, omsorg, takk­nem­lig­het og ansvar, men gjen­nom trans­ak­sjo­ner som befrir oss fra per­son­lige avhen­gig­hets­re­la­sjo­ner og sam­ti­dig binder oss til hver­andre gjen­nom uper­son­lige kon­trak­ter skre­vet på pen­ge­nes språk, som er gjel­dens språk, som gjør oss alle til skyld­nere. Vår tids høy­este ideal, som er selv­be­stem­mel­ses­rett, betyr at hver og en får bestemme hva han vil gjøre med sine egne penger, som ikke bærer spor av hva de har vært med på, rela­sjo­nelt og moralsk. Frihet betyr at ingen begrens­nin­ger skal legges på meng­den penger som kan akku­mu­le­res hos noen få aktø­rer. Tjene penger er inci­ta­men­tet som over­trum­fer alle andre inci­ta­men­ter. Det er dem som får varer og tje­nes­ter i omløp som salg­bare pro­duk­ter på et marked, altså dem som pro­du­se­rer noe folk vil ha, som skaper det over­skud­det all ikke-lønn­som kultur – det være seg jord­bruks­kul­tur eller skrift­kul­tur – er hen­vist til å leve på bekost­ning av.

*

Kan et offer til livets andre vir­ke­lig være et offer i ordets rette for­stand: en gave? Ideen om uen­de­lig øko­no­misk vekst respek­te­rer ingen gren­ser og utvis­ker, sna­rere enn å opp­rette og opp­rett­holde rela­sjo­ner, mellom denne verden og det i verden som tran­scen­de­rer den, så vel som mellom men­nes­ker og andre levende og ikke-levende skap­nin­ger. Om selve defi­ni­sjo­nen på øko­nomi er «hus­hold­ning med knappe res­sur­ser», er ideen om øko­no­misk vekst dypt uøko­no­misk, siden den for­sy­ner seg av de knappe res­sur­sene på denne siden av him­me­len, som var de nåden selv, gratis og uten mål, og ikke hva de fak­tisk er: kilder som går tørre, og som nærer sna­rere enn å slukke det flam­mende makt­be­gjæ­rets for­tæ­rende ild.

Som reli­gion betrak­tet, er kapi­ta­lis­men gjøk­un­gen som har vokst seg til et mons­ter i kris­ten­dom­mens rede. Sam­ti­dig er det en reli­gion hvis preste­skap gjerne bruker nett­opp denne para­sitt­meta­fo­ren for å trigge og kana­li­sere en affekt som med nød­ven­dig­het vil ha gode vekst­be­tin­gel­ser i en skyld­kul­tur: res­sen­ti­ment. Siden all kultur må «finan­sie­res», kan de som tjener mest penger fram­stille seg som for­sør­gere. Selv om pen­gene så å si har for­mert seg på kon­to­ene deres av seg selv i form av renter og ren­ters renter på kapi­tal, kan de fram­stille seg som vel­gjø­rere. Om kul­tur­ar­bei­dere som lever av penger som har blitt omfor­delt gjen­nom staten og ikke gjen­nom mar­ke­det, begyn­ner å sutre, sam­ti­dig som «van­lige folk» sliter øko­no­misk, da vil vel­gjø­rerne kunne skape en falsk sam­hø­rig­het med sli­terne: Vi, skatte­kol­lek­ti­vet, er spur­ve­mam­maer som har fødd på unger som ikke er våre egne! Kul­tur­eli­ten er gjøk­un­gen i kapi­ta­lis­mens, som er vårt, rede. Hvor­for skal de fritas fra de strenge mar­keds­me­ka­nis­mene som van­lige folk må for­holde seg til?

*

I Mar­kus­evan­ge­liet omta­ler Jesus rent fak­tisk seg selv som løse­penge. Men hva skulle det bety? At Gud måtte bestikke­ver­dens makter med sin egen sønn for, slik Paulus for­mu­le­rer det, å utfri alle oss som lever i gjelds­sla­veri under for­gjen­ge­lig­he­tens for­ban­nelse og gjøre oss til Fade­rens egne frie og full­myn­dige sønner med arve­rett i det him­melske riket? Hvem er det Gud hand­ler med, i hvil­ken valuta? Og hva mente Jesus da han lærte disip­lene sine om å be Fade­rens­elv om å tilgi dem deres skyld? (Jf. Matt 6:12)

I sin bok om Frans av Assisi for­mu­le­rer G.K. Ches­ter­ton Frans’ omven­delse som opp­da­gel­sen av en uen­de­lig gjeld i hvil­ken kredi­to­ren er for­bun­det med debi­to­ren med et gle­dens­sna­rere enn et for­bit­rel­sens bånd. Også Ches­ter­son synes altså å ta utgangs­punkt i et absurd pre­miss når han vil beskrive Frans’ rela­sjon til sin him­melske Far: Gud som Kredi­tor. Sam­ti­dig gjør han det bare for straks å vise hvor­dan nær­væ­ret av en ufor­der­vet kjær­lig­hetun­der­gra­ver dette pre­mis­set. Dette er en kjær­lig­hethvis gram­ma­tikk ikke er bytte­øko­no­mi­ens, men takk­nem­lig­he­tens,always throwing things away into a bottom­less pit of unfat­homable thanks (Ches­ter­ton 1923: 91).

Om det er en form for takk­nem­lig­hets­gjeld­som binder full­myn­dige sønner til sine fedre, er dette en gjeld det gir liten mening å «kjøpe seg fri» fra, som for å bli kvitt. Hvor­dan uttryk­ker rette arvin­ger sin takk­nem­lig­het? Gjen­nom å føre arven videre, er det nær­lig­gende å tenke, det vil si: Gjen­nom å ta ansvar for det som vokser: bli vis, bli men­neske. Men hvor­dan bli men­neske? Hvor­dan leve? Avstå fra all eien­dom, det er Jesu radi­kale bud til dem som vil følge ham.

Med sine regler for et liv i Kristi etter­føl­gelse ville Frans finne en måte å leve på som ikke gjorde folk til gisler, tenker jeg meg, en måte å leve på som ikke tvang dem til under­kas­telse under verds­lige makter de avskydde. Men betyr det at hans eien­doms­løse liv fram­for alt var en demon­stra­sjon av uav­hen­gig­het, eller en koket­te­rende lef­ling med en livs­form de fleste fat­tige høyst ufri­vil­lig er hen­vist til, eller et forsøk på å veksle krop­pen inn i ren ånd? Det fantes unek­te­lig et ele­ment av kropps­for­nek­telse i Frans’ aske­tiske livs­før­sel. Men den hand­let ikke pri­mært om å demon­strere suve­re­ni­tet gjen­nom selv­be­hers­kelse, om sulte­kunst­ne­ren som velger døden fram­for å bli blott­lagt som behø­vende og avhen­gig. Nei, for Frans var det å være avhen­gig ingen skam, det var en betin­gelse. Men det var i en annen rela­sjon enn til sin rike far at Frans kunne la seg opp­fylle av ren, ufor­bit­ret, ikke-ned­ver­di­gende takk­nem­lig­het – for livet som gave, for ska­pel­sen, for fel­les­ska­pet.

I boka The Hig­hest Poverty: Mona­s­tic Rules and Form-of-Life (2013) skri­ver Giorgio Agam­ben om «middel uten mål», om «rent middel», og om det han finner kimen til i fran­sis­ka­ner­or­de­nens forsøk på utforme regler som skille det å bruke fra det å eie: et liv som ikke kan skil­les fra sin form. Frans ville prak­ti­sere en omsorgs­etisk gave­øko­nomi der hver og en tjener Gud gjen­nom å tjene andre, og på den måten inn­lø­ser han, ikke eien­dom, men selve livs­for­men, en prak­sis av trans­ak­sjo­ner som ikke gene­re­rer gjeld, ulik­het og rela­sjo­nelt ubehag. Å gjøre livet til liturgi, er ikke det å deak­ti­vere den formen for trans­ak­sjons­lo­gikk som redu­se­rer livet til blott beta­lings­mid­del for noe annet? The worth of using is the abi­lity to know not­hing.

Litteratur

  • Agam­ben, Giorgio: The Hig­hest Poverty, over­satt av Adam Kotsko. Stan­ford, Cali­for­nia: Stan­ford Uni­ver­sity Press 2013.
  • Ben­ja­min, Walter: «Kapi­ta­lis­men som reli­gion», over­satt av Pål Nor­heim, https://www.vagant.no/kapitalismen-som-religion/.
  • Bibe­len. Oslo: Det norske bibels­kel­skap 2011.
  • Bruni, Luigino: Capi­ta­lism and Chris­tia­nity. Origin, Spirit and Betrayal of the Market Eco­nomy. London and New York: Rout­ledge 2024.
  • Ches­ter­ton, G.K.: St. Fran­cis of Assisi, 1923. London/Toronto: Hodder and Stoughton Ltd. 1923.
  • Eks­tröm, Hjal­mar: Utblot­telse. Stock­holm: Eolit förlag 2007.
  • Graeber, David: Debt. The First 5,000 Years. Brook­lyn / New York: Mel­ville House Pub­lish­ing 2011.
  • Lotass, Lotta: Varia. Stock­holm: Albert Bon­ni­ers förlag 2014.
  • Lund, Thure Erik: Uranop­hi­lia. Oslo: Asche­houg 2005.
  • Lund­berg, Kris­tian: Och allt skall vara kärlek. Stock­holm: Ord­front 2011.
  • Løvaas, Kari: Be for meg også. Om for­krøp­ling og leng­sel etter for­løs­ning i moderne lit­te­ra­tur og poe­tikk. Dok­tor­s­av­hand­ling. Karl­stads Uni­ver­sity Stu­dies 2020.
  • Marder, Michael: Pyro­po­li­tikk i en verden i flam­mer, over­satt av Anders Dunker. Oslo: Exis­tenz Forlag 2023.
  • Nietz­sche, Frie­drich: Mora­lens genea­logi, over­satt av Arild Haa­land. Oslo: Gyl­den­dal 1994.

Kari Løvaas (f. 1973) er kri­ti­ker. Siste utgi­velse: Hjem­sø­kel­ser. Et bes­tia­rium II (Kolon forlag, Oslo 2023).