Frelsens økonomi

Den poli­tiske impul­sen i Jonas Eikas for­fat­ter­skap har hele veien stått side om side med en inter­esse for ritua­ler og en form for kos­misk-mate­ria­lis­tisk ånde­lig­het. I beve­gel­sen mellom det spi­ri­tu­elle og det poli­tiske har bøkene hans stadig for­søkt å arti­ku­lere nye livs­for­mer og eks­pe­ri­men­tere med nye former for fel­les­skap. Fel­les­skap som ikke bare snur seg vekk fra den nyli­be­rale uthu­lin­gen av det men­nes­ke­lige og vårt for­hold til natu­ren, men som også makter å skape nye for­bin­del­ser.

I Efter solen kommer disse frem­tid­spe­kende for­bin­del­sene til syne som en kol­lasj mellom okkulte ritua­ler og sam­tids­sa­tire – som i novel­len «Bad Mex­i­can Dog», hvor strand­gut­tene i ero­tiske sere­mo­nier setter para­sol­lene fri fra sin faste plass i strand­øko­no­mien. Det reli­giøse aspek­tet er enda mer eks­pli­sitt i årets utgi­velse, Åben himmel. Her settes vår sam­tids poli­tiske drama opp på reli­gio­nens scene. Dermed pres­ser spørs­må­let seg på: Hvor­dan skal vi forstå de reli­giøse moti­vene i dette for­fat­ter­ska­pet? Hvor­for opp­står denne poli­tiske inter­es­sen for det ånde­lige i vårt his­to­riske øye­blikk?

*

Tue Ander­sen Nexø har hevdet at mye av den poli­tiske danske lit­te­ra­tu­ren arbei­der med hver­dags­ut­o­pier, uto­pier som ikke ser for seg et annet sam­funn langt inn i frem­ti­den, men som sår små frø i det eksis­te­rende.1 Ifølge Nexø er denne formen for uto­pisk tenk­ning mer opp­tatt av repro­duk­sjo­nen av det som kan over­leve de pågå­ende kri­sene, enn av pro­duk­sjo­nen av noe helt nytt. Nexø bruker Asta Olivia Nord­en­hofs det nemme og det ensomme (2013) som eksem­pel. Tesen kan uten pro­ble­mer utvi­des til å gjelde for­fat­tere som Olga Ravn, som i sci-fi-arbeids­plass­ro­ma­nen De ansatte (2018) utfors­ker hvor­dan de ansat­tes rela­sjo­ner endres med intro­duk­sjo­nen av noen små, frem­mede gjen­stan­der, Ida Marie Hede, hvis for­fat­ter­skap har sirk­let rundt vår omgang med objek­tene rundt oss, Andreas Ver­meh­ren Holm, som gjen­nom sine form­eks­pe­ri­men­ter har latt oss erfare den større vir­ke­lig­het vårt jeg er grun­net i, og ikke minst Jonas Eika. Felles for dem alle er en for­høyet opp­merk­som­het rundt mate­ria­li­tet, og det er gjerne i lys av nyma­te­ria­lis­men de også har blitt for­stått.2 Men slik Eikas nye bok under­stre­ker, hand­ler det vel så mye om å utforske nye ritua­ler, nye måter å la oss selv og tin­gene frem­tre på. Hva skjer om vi heller enn å ta utgangs­punkt i nyma­te­ria­lis­mens omkal­fat­ring av sub­jekt-objekt-rela­sjo­nen, lar ritua­le­nes reli­giøse dimen­sjon være under­sø­kel­sens omdrei­nings­punkt?

Ven­din­gen mot det reli­giøse hos Eika er på ingen måter et unntak. Den danske poli­tiske lit­te­ra­tu­ren hen­ven­der seg stadig til klos­te­ret, kris­ten­dom­men og det spi­ri­tu­elle. Hvor­dan skal vi forstå dette? Er det snakk om en til­bake­trek­ning? En post­po­li­tisk beve­gelse vekk fra vel­ferds­sta­tens uni­ver­sa­lisme mot sek­te­riske (og ete­riske) livs­for­mer? Eller finnes det i disse til­syne­la­tende poli­tisk uved­kom­mende spørs­må­lene – om frelse, nåde og bønn, om klos­ter­li­vets still­het og spi­ri­tu­elle søken – en vilje til å gå rett inn i sin samtid? At denne reli­giøse ven­din­gen i vir­ke­lig­he­ten er et svar på sam­ti­dens mest akutte poli­tiske spørs­mål?

*

La oss begynne med en omvei. Når Anne Carson skri­ver om rela­sjo­nen mellom men­neske og Gud i essayet «How Women Like Sappho, Mar­gu­e­rite Porete and Simone Weil Tell God», lar hun dansen sette skrif­tens takt; gjen­ta­gende forsøk på til­nær­ming og til­slø­ring, en beve­gelse som leker med avstand og nærhet, berø­ring og sje­nanse, sja­lusi og begjær. Dansen settes i gang med Sapfos berømte frag­ment 31 som hedrer den mannen som får bade i den utkå­re­des blikk, i hennes latter og søte stemme. Når Carson skal snakke om guds­leng­sel og selv­ets opp­løs­ning i Gud, star­ter hun altså med sja­lu­si­ens ur-scene: Den els­ke­des opp­merk­som­het er alle­rede fanget av noen andre, hennes begjær er ikke rettet mot oss, det til­hø­rer ikke oss. Her følger kjær­lig­he­ten som et moment i sja­lu­si­ens dans. Sja­lu­sien er primær. Men Sapfo dveler ikke lenge ved denne mannen som stje­ler den utkå­re­des opp­merk­som­het («who­e­ver he is» som han raskt avspi­ses med i Carsons egen over­set­telse). For begjæ­ret er en flamme som spiser seg selv. Om dens gnist kommer uten­fra, vil den raskt vende sin sult inn­over:

no: tongue breaks and thin
fire is racing under skin
and in eyes no sight and drum­ming
fills ears

and cold sweat holds me and shaking
grips me all, greener than grass
I am and dead – or almost
I seem to me3

Eksta­sen – det å bli kastet ut av seg selv – er kjær­lig­he­tens pris. Men i eksta­sen avslø­res også et annet av kjær­lig­he­tens grunn­vil­kår, nemlig at vi ikke til­hø­rer oss selv. Vårt jeg er ikke vårt. Slik tolker også Carson dik­tets siste, frag­men­terte (og muli­gens apo­kryfe) linje: «But all is to be dared, because even a person of poverty …» Det er dette kjær­lig­he­ten setter jeget i stand til: Å sette alt, også sitt eget selv, i spill, å tre ut av seg selv og inn i den abso­lutte fat­tig­dom.

Hvor­for plas­se­rer Carson Mar­gu­e­rite Porete og Simone Weil – to kvin­ner som på ulikt vis har blitt ankla­get for å for­veksle leng­se­len etter Gud med egne hys­te­risk-ero­tiske lengs­ler – i sja­lu­si­ens tra­di­sjon? Nett­opp der his­to­rien fore­trek­ker at vi hen­vi­ser slike «pseudo-muli­ers»? Fordi Carson i likhet med disse tre omtalte kvin­nene, vet at kjær­lig­he­ten er et moment i sja­lu­si­ens dans, at fore­stil­lin­gen om den rene, kropps­løse kjær­lig­he­ten til Gud er falsk, slik all skrift som pos­tu­le­rer selv­ets ekstase også nød­ven­dig­vis inne­bæ­rer et falskt moment: eksta­sen er nett­opp det øye­blik­ket selvet ikke kan for­telle om. Porete og Weil, som begge søkte selv­ets opp­løs­ning i Gud eller dets «avska­ping», vet at de må være falske for å snakke sant. I likhet med dan­sens for­fø­rel­ses­spill må avskap­nin­gens skrift også insis­tere på det sanne i illu­sjo­nen, og illu­sjo­nen i det sanne: Hvil­ket «jeg» er det som kan for­telle om det opp­løste jeget? Kun et falskt jeg, et jeg som kommer til syne som falskt, en kvinne som kommer til syne som en «falsk kvinne».

Begjæ­rets eie­syke hunger er opp­ha­vet til den dansen som i hen­hold til Weil og Porete kan ende med en kjær­lig­het som er villig til å oppgi alt. Derfor har inkvi­si­sjo­nen rett når de i 1310 bren­ner Porete på bålet for å være en pseudo-mulier. Fordi Porete vet det Kirken også vet, men som de fryk­ter: Jeget er nødt til å gå gjen­nom sja­lu­si­ens og begjæ­rets falske momen­ter for å komme til Gud. Kjær­lig­he­ten til Gud opp­står ikke av intet, agape er til­skit­net av eros, eros kommer til og med før agape, og har att­på­til sitt opp­holds­sted i sja­lu­sien. Men slik Sapfos dikt viser, så er eros en lære­mes­ter i selv­tap – det kropps­lige begjæ­ret kon­su­me­rer seg selv, og øde­leg­ger seg selv i den grad at vi kan erfare at vi ikke eier oss selv. Ved å starte sitt essay med Sapfos frag­ment 31 viser Anne Carson oss at selv­ta­pet både Porete og Weil setter så høyt, ikke står i mot­set­ning til begjæ­ret, men så å si har sitt opphav i den samme kropps­lige leng­se­len. Selv­ta­pet er et spørs­mål som angår krop­pen.

*

I Jonas Eikas Åben himmel følger vi en liten gruppe begi­nere i Liège på 1200-tallet i en ulmende kon­flikt med Kirken. Begi­nerne var også «falske kvin­ner» i den for­stand at de opp­førte seg som, og levde etter mange av de samme reg­lene som non­nene (i mange til­fel­ler ble de sett på som nesten mer fromme og gud­fryk­tige enn dem), men i mot­set­ning til non­nene hadde de ikke avgitt klos­ter­løf­tet. De hadde ikke giftet seg med Kirken, og befant seg dermed i en mel­lom­po­si­sjon, verken innen­for eller uten­for Kir­kens hie­rarki. I Åben himmel søker den lokale bis­ko­pen å inn­lemme begi­nerne i Kir­kens fold ved å bygge dem en egen landsby, formet etter him­me­lens eget hie­rarki i kon­sent­riske sirk­ler med en kirke i midten. Begi­nerne roma­nen kret­ser rundt for­sø­ker å navi­gere i den nye vir­ke­lig­he­ten de står over­for. Ikke bare blir de av Kirken tvun­get til å ta en beslut­ning – deres lim­biske til­stand blir ikke lenger tole­rert – en av dem har også begynt å få visjo­ner om en kom­mende for­ening mellom himmel og jord. En for­ening som skal finne sted i henne, ved at hun – Cla­risse – skal giftes med Jesus og dermed inn­sette det nye him­melske Jeru­sa­lem på jorden.

Ida, vår for­tel­ler, har fått i opp­gave å skrive ned Cla­ris­ses visjo­ner samt føre logg over begi­ner­hu­sets dag­lige virke. Men etter hvert som for­tel­lin­gen skri­der frem, får hun også egne visjo­ner. Hun ser en sam­men­smelt­ning av Jesus og Jomfru Maria, hvor­dan hans blod blan­der seg med hennes mors­melk. Dette skri­ver hun også ned, og etter hvert har hun samlet det som ligner et tes­ta­ment over Jomfru Marias liv. I Idas visjo­ner møter Maria engler, hun ser Jesus vokse til, hvor­dan han sliter med opp­ga­ven han er gitt, hvor­dan han krever enormt mye av sine omgi­vel­ser og enda mer av seg selv, men først av alt innser Ida gjen­nom disse visjo­nene at Jomfru Maria ikke ønsket å bære fram Jesus­bar­net, at hun for­søkte å ta abort, og at hun i det lengste mot­satte seg Guds vilje. Disse blas­fe­miske visjo­nene blir (selv­føl­ge­lig) for­dømt av Kirken.

Mens Cla­risse inntar en stadig mer sen­tral posi­sjon i det nye begi­ner­sam­fun­net som har inn­fun­net seg som en del av Kir­kens hie­rarki, vokser et nytt reli­giøst sam­funn frem rundt Ida av utstøtte, fat­tige og vand­rere. I likhet med Kirken som har samlet seg rundt Cla­ris­ses fore­stå­ende bryl­lup med Jesus, venter også Idas kirke på at Jesus skal komme til­bake. Det sitrer av for­vent­ning på begge sider av begi­ner­lands­by­ens murer. Vi har altså å gjøre med en slags teo­lo­gisk kamp, hvor Cla­ris­ses og Idas visjo­ner og deres til­hø­rende kirker står mot hver­andre.

*

Paral­lelt med den ulmende teo­lo­giske kon­flik­ten som går som en rød tråd gjen­nom Åben himmel, er dette en bok fylt til randen av kropps­lig­het. Det suges på fiske­ben, det leng­tes etter det blod som strøm­mer ut av Jesu’ side, de spe­dals­kes vaske­vann med fly­tende biter av sårskorpe skra­per mot inner­si­den av Cla­ris­ses hals når hun begjær­lig svel­ger det, bots­rep bundet stramt rundt midjen som grad­vis graver seg inn­over det etter hvert betente og råt­nende kjøt­tet, brød som legges på tunger i ero­ti­serte og opp­høyde sere­mo­nier, krop­per som vaskes, føtter som mas­se­res og kysses, kjøtt som tørkes, lær som garves, brød som bakes mellom slitne hender, nakne føtter i vår­vått gress, og spinkle krop­per som leng­tende for­enes etter lange dager. Åben himmel under­stre­ker at teo­lo­gien først og fremst er en mate­ri­ell og kropps­lig liturgi, det vil si en måte å for­dele, for­binde og splitte men­nes­ker og gjen­stan­der på, en måte å etab­lere og opp­rett­holde en orden i mate­ria­li­te­ten.

Helt sen­tralt i denne øko­no­mien er sakra­men­tene, vik­tigst av dem natt­ver­den. Begjæ­ret etter for­enin­gen med Jesu’ blod og legeme er for begi­nerne og de andre tro­ende et uut­slok­ke­lig begjær som regu­le­res strengt av Kirken, repre­sen­tert av Fader Jakob. For Cla­risse, som av alle i Liège aner­kjen­nes som et opp­høyd og uen­de­lig opp­of­rende vesen, frem­står gren­sen Kirken tidlig i roma­nen setter for hennes sult som arbi­trær og urett­fer­dig:

”Ved I hvad Jakob sagde?” spurgte hun [Cla­risse] nu. ”At han er nødt til at holde nad­ve­ren til­bage. At Kristi krop kun bliver ved med at være nær­væ­rende for os, fordi dens græn­ser blev brudt så klart af søm­mene og spyd­det, og derfor må hos­tien ikke brydes for ofte […] Som om jeg ville miste Her­rens krop af syne, hvis jeg fik den at smage lidt oftere!” […] Hun hævede stem­men og sagde at Fader Jakob, at ingen af dem for­stod hvor­dan hun led. At hvert nad­ver­mål­tid kun gjorde hende mere sulten, men at den umæt­tede sult var hendes eneste føde, og hvis man begræn­sede dén, så næg­tede man hende at tjene Gud og for­plum­rede dermed også en af Hans veje ind i verden.4

Cla­ris­ses umet­te­lige sult etter Jesu kropp og blod får sin kul­mi­na­sjon i en anret­ning hun etter hvert får inn­satt i begi­ner­hu­set: «Nu vil Cla­risse anlægge et van­dings­sys­tem, eller er det et æde­trug, hele vejen fra alte­ret i kirken og hen til sin seng, et suge­rør direkte fra Jesu blø­dende bryst og ind i sine egne årer!»5 Cla­ris­ses begjærs­ma­skin brin­ger tan­kene hen på Eikas for­rige bok Efter solen, hvor vi i novel­len «Rachel, Nevada» møter Anto­nio som på ensom ørken­vand­ring opp­da­ger en slags para­bol som gjen­nom lyd­sig­na­ler til­trek­ker seg den lokale fau­naen. I sin ensom­het kobler han sitt eget stem­me­bånd til para­bolen og gjen­nom den omslut­tes han av både uni­ver­sets varme og de mange dyre­krop­pene som til­trek­kes av lyden han nå lager.

Den samme scenen finner vi igjen mot slut­ten av Åben himmel, hvor Cla­risse, etter i måneds­vis å kun ha for­tært Jesu’ blod og legeme, lig­gende i sin him­melske brude­seng i kir­kens midt­gang, omgitt av til­be­dende – nesten alle­rede bare ånd – med sine siste kref­ter messer «Hellig, hellig, hellig er Hær­ska­rers Herre!» Flan­kert av lek­folk og geist­lige har hun omgjort sin kropp til noe som ligner para­bolen fra «Rachel, Nevada». Hun er for­bin­del­sen mellom det ånde­lige og det kropps­lige, det uni­ver­selle og det par­ti­ku­lære. Det er gjen­nom henne at det him­melske Jeru­sa­lem skal komme til jorden. Dette bildet av frel­sen gir gjen­klang gjen­nom hele Eikas for­fat­ter­skap: Krop­pen som en stem­me­gaf­fel som for­ener og for­bin­der alt. Som om krop­pen har poten­sial til å stille seg inn på en slags hellig fre­kvens som reso­ne­rer med hele til­væ­rel­sen. I denne krop­pens eska­to­logi spil­ler den mes­sende stem­men nesten alltid en avgjø­rende rolle. Som om krop­pen har poten­sial til å stille seg inn på en slags hellig fre­kvens som reso­ne­rer med hele til­væ­rel­sen. Å omgjøre seg til en slik stem­me­gaf­fel synes å være det uto­piske ele­ment i Eikas lit­te­ra­tur.

*

Cla­ris­ses selv­tap for­blir like­vel vendt opp­over, og dermed blir det også kun et dis­po­si­tiv for det kir­ke­lige hie­rar­ki­ets selv­opp­høy­else. Nett­opp her ser vi lær­dom­men fra Carsons essay spille seg ut: Uten blikk for det kropps­lige ele­ment, det faktum at selv­ta­pet er et spørs­mål om begjæ­rets dans, dets orga­ni­se­ring og plas­se­ring, dets oiko­nomia, fort­set­ter selv­ta­pet å være fanget i en evig util­freds­stilt hunger etter det tran­scen­den­tale. Her griper selv­ta­pet inn i en sen­tral mis­for­stå­else vi har omkring reli­gion som sådan. Reli­gio beteg­ner ikke, slik vi har for vane å tro, et sett med skrif­ter og lover som skal tolkes og følges, en doxa. Sna­rere beteg­ner det selve hand­lin­gen det er å vie ekstra opp­merk­som­het til sin egen prak­sis, en måte å holde seg selv på i møte med det hel­lige. Reli­gio (å binde sammen igjen) angår altså ikke skrif­ten, men krop­pen, admi­ni­stra­sjo­nen av det jord­lige oikos, å utvise til­strek­ke­lig omsorg i for­bin­delse med det ritu­elle. Eller, om vi tar det et skritt videre: Reli­gion i denne for­stå­el­sen betyr rett og slett en ritua­li­se­ring av livs­for­men, av vår omgang med hver­andre og tin­gene.

Det er denne inn­sik­ten om reli­gion som et spørs­mål om krop­pens orga­ni­se­ring Ida mål­bæ­rer. Idas reli­gio retter seg ikke mot det tran­scen­den­tale, mot den kom­mende for­enin­gen av himmel og jord. Sna­rere retter den seg mot for­valt­nin­gen av krop­pene, dis­tri­bu­sjo­nen av tin­gene, det vi gjerne kaller øko­no­mien. Denne for­høy­ede opp­merk­som­he­ten rundt admi­ni­stra­sjo­nen av men­nes­kets stoff­skifte med verden kommer til uttrykk i pas­sa­sjer som denne, hvor menig­he­ten rundt Ida har satt seg for å spise:

Der bliver stille, bort­set fra bør­nene der plud­rer eller alle­rede er i gang med suppen. Ved lang­si­den rejser Angila sig og synger for: ”Som alle vore timer er denne til dig …” og folk falder ind, lægfol­kene og bega­r­derne og resten av Maria-søst­rene, et usta­digt kor: ”Kom nu og vær os nær. Skab dig et rum her­inde i mig, der hvor din kær­lig­hed er …” Men det rum behø­ver ikke at være tomt, tænker Ida og synger med: ”Et rum indeni og et rum mellem os, holdt åbent af ømhed og nåde …” Ikke lige­som lov­san­gen i Sankt Kris­tof­fers, som kræver tomme, ren­sede kroppe at klinge i … men alle res­terne, alt det man slæber med sig, at det også skal klinge med. At der kan skabes rigdom ud af resten.6

Frel­sen i denne reli­gio­nen er ikke apo­ka­lyp­tisk, den venter ikke på den siste dag, men er sna­rere en dag­lig­dags frelse av alt det som faller uten­for, alt det som blir til overs. Den retter seg ikke mot him­me­len, men mot det hel­lige i verden, det Ida på et tids­punkt begyn­ner å refe­rere til som «Dybden», det vil si det i tin­gene som ikke lar seg kon­su­mere, nett­opp det som alltid faller uten­for våre forsøk på å gripe dem.

Mot­set­nin­gen mellom Cla­risse og Ida er såle­des et ekko av det sen­trale skil­let i «Hva er et dis­po­si­tiv» av Giorgio Agam­ben, et skille som går tvers gjen­nom Gud selv: Skil­let mellom Gud som i sin essens er én, og tre i sin oiko­nomia, det vil si i sin hus­hold­ning. Denne mot­set­nin­gen har vi ifølge Agam­ben arvet i form av split­tel­sen mellom hva vi er og hva vi gjør. I den vest­lige meta­fy­sik­ken finner man dette igjen i ordpar som verk og verk­tøy eller mål og middel. Kort sagt kan vi forstå det som et skille mellom væren og det som orga­ni­se­rer, former, disi­pli­ne­rer, kon­trol­le­rer og over­vå­ker væren. I Åben himmel finner vi det igjen i den sen­trale kon­flik­ten mellom de to fore­stil­lin­gene om frelse: På den ene siden en ånde­lig eska­to­logi som gjen­nom øde­leg­gel­sen av denne ver­de­nen vil frem­bringe en helt ny, som på et blankt lerret. Denne frel­sen ford­rer øde­leg­gel­sen av det som er for å skape det nye. Selv­ta­pet for­stås her som en omgjø­ring av krop­pen til et tabula rasa,hvor uto­pien kan inn­skrive sine nye lover og regler. På den andre siden har frel­sen alle­rede funnet sted, den er til stede i alt, og det gjel­der kun å orga­ni­sere fel­les­ska­pet på en slik måte at den får mulig­het til å komme til uttrykk.

Ved å rette blik­ket mot oiko­nomia får selv­ta­pet en helt annen betyd­ning. Om krop­pen blir en stem­me­gaf­fel i selv­ta­pet, er det ikke i kraft av å gjen­opp­rette den fore­stilt opp­rin­ne­lige for­bin­del­sen mellom det som er og det vi gjør – altså en klas­sisk kon­ser­va­tiv idé om å bygge fel­les­ska­pet rundt en slags fore­stilt urtil­stand – men ved å nett­opp bryte denne for­bin­del­sen. Slik lar selv­ta­pet den grunn­leg­gende åpen­he­ten i til­væ­rel­sen komme til syne, det faktum at men­nes­ket nett­opp ikke er bundet av noen essens, men alltid eksis­te­rer i prak­sis, i sitt eget arbeid på seg selv og sine omgi­vel­ser. Det er denne prak­si­sen som åpner seg i selv­ta­pet. Fat­tig­dom­men som åpen­ba­rer seg i slut­ten av Sapp­fos dikt er åpen­ba­rin­gen av en abso­lutt tomhet der jegets refe­rent skulle vært. I møte med denne tom­he­ten, dette nihil, må alt våges, som det står i diktet.

*

Her nærmer vi oss en for­stå­else av det poli­tisk akutte i Eikas pro­sjekt. For er det ikke nett­opp en slik situa­sjon vi står over­for i dag, med øko­no­mi­ens abso­lutte domi­nans over alle deler av våre liv? Kapi­ta­lens for­valt­ning, admi­ni­stre­ring, over­våk­ning, kon­trol­le­ring og for­ming av alle aspek­ter ved væren avslø­rer den grunn­leg­gende åpen­he­ten som ligger til grunn for men­nes­ket. Det faktum at det ikke finnes noe som ikke kan bli en del av øko­no­mien, frem­vi­ser fra­væ­ret av en fun­da­men­tal bestem­melse. Som Ben­ja­min skri­ver i «Kapi­ta­lis­men som reli­gion»:

Det ligger i kjer­nen av denne reli­giøse beve­gel­sen som kapi­ta­lis­men er, å holde ut til siste slutt, inntil den ende­lige og full­sten­dige skyl­dig­gjø­rel­sen av Gud, opp­nå­el­sen av en til­stand av ver­dens­for­tvi­lelse som man nett­opp bare kan håpe på. Heri ligger det his­to­risk uhørte ved kapi­ta­lis­men, at reli­gio­nen ikke lenger refor­me­rer væren, men legger den i ruiner. Utvi­del­sen av for­tvi­lel­sen til en reli­giøs ver­dens­til­stand som frel­sen kan komme fra. Guds tran­scen­dens har falt. Men han er ikke død, han er truk­ket inn i men­nes­ke­nes skjebne.7

«Skyl­dig­gjø­rin­gen» av verden er inn­skri­vin­gen av hele verden i øko­no­mi­ens system, i det system av kreditt og debet som åpen­ba­rer alle tings iboende tomhet, deres like­gyl­dige og nihi­lis­tiske kjerne. Dette er kapi­ta­lis­mens imma­nente apo­ka­lyp­tiske (av-slø­rende) driv, dens vilje og evne til å omgjøre hele til­væ­rel­sen til midler uten noe annet mål enn fram­veks­ten av flere midler. Men heri ligger også den ben­ja­minske idéen om frel­sen, ikke som en uto­pisk frem­tid, men som et vilkår som alltid har ligget skjult i tin­gene, at de tross hva vi blir for­talt fak­tisk kan brukes fritt. Dette er hva kapi­ta­lis­men har avslørt. Det som gjel­der er å fra­vriste øko­no­mien dens hel­lige makt over tin­gene og krop­pene for å til­bake­føre dem til men­nes­kets felles bruk. Eikas lit­te­rære pro­sjekt kan for­stås som en utforsk­ning av nye ritua­ler for denne pro­fa­ne­rin­gen, som arti­ku­le­rin­ger av livs­for­mer som finner opp en ny bruk av den nihi­lis­tiske fri­he­ten kapi­ta­lis­men har etter­latt oss. I dette arbei­det er det nød­ven­dig å ta med seg den hardt til­kjempede inn­sik­ten fra Sappfo, Porete og Weil, inn­sik­ten enhver for­els­ket person også trau­ma­tisk har fått inn­skre­vet i seg, at vårt jeg ikke til­hø­rer oss, at vårt begjær til­hø­rer den andre. Kjær­lig­he­ten er dermed ikke et valg, men en for­ut­set­ning.

  1. Nexø, Tue Ander­sen. 2023. «Utopia against the Wel­fare State: Ret­hin­king Utopia in an Age of Repro­duc­tive Crises». Tex­tual Prac­tice 37 (9): 1456–74. ↩︎
  2. Se f.eks. Gre­ger­sen, Martin, & Ski­ve­ren, Tobias. Den mate­ri­elle drej­ning: Natur, tek­no­logi og krop i (nyere) dansk lit­te­ra­tur. Odense: Syd­dansk Uni­ver­si­tets­for­lag, 2016. ↩︎
  3. Sitert i: Carson, Anne. Decrea­tion. London: Jonat­han Cape, 2006. s. 159. ↩︎
  4. Eika, Jonas. Åben himmel. For­la­get Basi­lisk, 2024. s. 62–3. ↩︎
  5. Eika, Jonas. Åben himmel. For­la­get Basi­lisk, 2024. s. 53. ↩︎
  6. Eika, Jonas. Åben himmel. For­la­get Basi­lisk, 2024. s. 376. ↩︎
  7. Ben­ja­min, Walter. «Kapi­ta­lis­men som reli­gion», overs. Pål Nor­heim, s. 290–292 i Skrif­ter i utvalg. Red. Arild Linne­berg. Vidar­for­la­get, 2014. s. 291. ↩︎

Johan­nes Gryt­nes (f. 1994) er skri­bent og sti­pen­diat i all­menn lit­te­ra­tur­vi­ten­skap ved Uni­ver­si­te­tet i Bergen.